Winterjas deel 2 – de proefversie

Awel, ik heb mijn keuze gemaakt.* Bedankt voor al  jullie adviezen en ideeën. Vandaag kan ik trouwens ook wel weer wat hulp gebruiken… 😉

Anyway… Het is de Quart Coat geworden. Jeej!  Het jammere is wel dat ik gevallen ben voor een heel dikke wol met een vrij grove structuur. De plooien aan de zijkant ga ik dus achterwege laten. Maar bon, ik vind het nog steeds een mooi patroon. ❤

quart coat muslin

Nu ik zoveel tijd, energie en geld in het maken van een goede winterjas ga stoppen, moet het natuurlijk wel goed zijn. Dus, eerste stop: proefversie. En je ziet het al: Te veel ruimte op het rugpand. Ik ben er nog niet precies over uit hoe ik dat op ga lossen. Hopelijk kom er mee weg om alleen het rugpand (en een stukje van de zijpanden) in te korten.

quart coat muslin

De echte stof die ik ga gebruiken is natuurlijk veel dikker, maar toch kun je de pasvorm wel redelijk goed beoordelen. Wat vinden jullie? Kijk eens mee, alsjeblieft?

quart coat muslin

Als ik rechtsta is er niks aan de hand, maar zodra ik ga bewegen, begint het te trekken onder mijn oksel. Dat is deels een teveel aan stof van mijn rugpand denk ik. Maar misschien hebben jullie daar een antwoord op?

quart coat muslin

En wat vinden jullie van de lengte? Links heb ik omgezoomd naar de oorspronkelijke lengte. Ik vind rechts, ietsjes langer, misschien wel mooier, dus ik ga mijn echte patroon zometeen nog 4 cm verlengen. Dan kan ik daarna altijd nog beslissen of ie toch korter moet.

quart coat muslin

Ik dacht… als ik de extra ruimte nu niet op mijn onderrug weghaal, maar iets hoger, dan kan ik die okselplooien meteen wegwerken. Is dat een goed idee denken jullie? Ik heb geen idee.

En welke aanpassingen zie ik verder over het hoofd? Alvast bedankt voor het meekijken!

X

*Lees hier deel 1 over de Winterjas, waarin ik op zoek ga naar een geschikt patroon en mijn kleurkeuze afweeg.

Dit bericht werd geplaatst in winterjas 2015, WIP en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Winterjas deel 2 – de proefversie

  1. majella zegt:

    Chapeau! Ik naai ook op jouw manier maar een mantel vr mezelf zat er nog nooit bij.

    Ik vind hem mooi en iets ruimer mag het zeker zitten want m é trui eronder moet h óók nog lukken hé

    Like

  2. Hanne zegt:

    Ik denk dat je rugpand inderdaad iets te lang is, boven je oksel, dus daar een deel wegnemen lijkt me een goed idee. Ik heb ook de indruk dat er iets meer ruimte mag aan je borst, er lijken plooien te ontstaan richting je oksel en taille, maar dat kan ook zijn door hoe je staat op de foto!
    Ziet er al goed uit! De Quant is zo een leuke jas. Ik ben nog altijd vol bewondering voor deze versie: http://sunnygalstudio.blogspot.be/2015/02/quart-coat-completed-pauline-alice-coat.html

    Like

  3. de DIY Diva zegt:

    Hoi, wat een leuk model jas! Ik ben geen pro, en kan je niet helpen met de rugwijdte, maar qua lengte van de jas wil ik wel iets zeggen. Ik vind de (originele) kortste versie het leukst, het vlotste. Als je ‘m nog langer maakt dan ‘ie nu al is, moet je ook opletten: fiets je veel? Want dan blijf je met lange jassen hangen aan je zadel (en kan je in het slechtste geval een flinke smak maken….).
    Ben benieuwd naar het eindresultaat!
    Groetjes
    Mar10

    Like

  4. Annemiek zegt:

    Hoi Rachel,
    Kan het zijn dat de mouwsgaten iets te hoog zitten, dan gaat het trekken. Ietsje lager, en ruim genoeg maken voor je dikke stof. Ook als hij gevoerd is en met je winterkleren moet je er als het ware ‘in kunnen glijden’. Anders ga je er nooit verliefd op worden -:)
    Succes, en dit is toch wel al een goeie start?
    Gr
    Annemiek

    Like

  5. Ziet er al goed uit! Ik zou zeker het teveel aan stof op de rug daar weghalen waar het zit, bij jou dus aan de bovenkant. Trekt het ook minder onder je oksel als je dat doet? Dat trekken kan inderdaad komen doordat het armsgat te laag doorloopt en dus niet goed aansluit bij je oksel. Daar zouden dan ook die plooien vandaan komen aan de achterkant onder je oksel, die je ziet op de eerste foto. Zoo lastig is dat altijd, de perfecte pasvorm vinden! Maar wel heel belangrijk bij een jas, want niets vervelender dan dat je armen afgekneld worden ;).
    Ik vind overigens de iets langere lengte ook mooier staan. Krijg inmiddels ook zin om een winterjas te maken, haha!

    Like

  6. Nellie zegt:

    Even iets heel anders: heb je veel aan het boek wat op je werktafel ligt, nl. haute couture naaitechnieken?

    Groet, Nellie

    Like

  7. Hennie zegt:

    Kom toevallig op jouw blog terecht. Leuke jas! Heb alleen een vraagje-tip voor je. Ga je schoudervullingen in het definitieve model aanbrengen? Vaak zit dat namelijk wel in een winterjas van een zwaardere stof. Als je nu het model helemaal passend gaat maken zonder die vullingen dan zit het straks nergens meer naar. Schoudervullingen maken de schouderlijn ook wat strakker en ook daarmee los je een deel van teveel ruimte in de rug op. Ook de kop van de mouwen gaat mooier vallen met schoudervullingen.

    Like

    • Sanne zegt:

      – A formidable share, I just given this onto a colleague who was doing a bit evaluation on this. And he in actual fact bought me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I really feel strongly about it and love studying more on this topic. If potential, as you grow to be experience, would you mind updating your weblog with extra paclirutars? It’s extremely useful for me. Massive thumb up for this weblog publish!

      Like

Geef een reactie

