Kamperen voor beginners – wat je ECHT wilt weten

Kamperen voor beginners

Voor het eerst kamperen? Ervaren kampeerders vinden alles vanzelfsprekend, maar als je nog nooit gekampeerd hebt, weet je soms niet waar je moet beginnen. Hier dus.
Als ex-campingmaagd praat ik je even bij over het reilen en zeilen op de camping.

Voor alle praktische zaken als grondzeilen, campingpitjes en slaapzakken verwijs ik je door naar van die handige campingsites en vooral fora – ik heb ze ook afgestruind, en geraadpleegd voor mijn paklijst. Ik ontrafel hier de triviale echt belangrijke kampeermysteries.

Afwassen

kamperen voor beginners

Afwassen is een sociaal gebeuren op de camping. Je kunt ervoor kiezen om het bij je tent te doen (zoals ik van tevoren had gedacht, lekker anti-sociaal!), maar er zijn op de meeste campings speciale afwasplekken met droogrekjes erboven. Wist ik veel! Meestal wordt er gezellig gekletst en leer je andere campinggasten kennen. Kinderen vinden het heel leuk om te helpen. Meteen gebruik van maken.

zomer 2015 Kleding

Oke. Ik had dus echt veel te veel kleding meegenomen. De helft heb ik niet gebruikt. Het blijkt dat je op de camping toch niet zo snel een maxijurk aantrekt  (al is het me toch gelukt hem een paar uur te dragen – whoehoe!). Je loopt al snel met blote benen en slippers. Vestjes zijn fijn, vooral ’s ochtends en ’s avonds. Neem 1 echt heel warme wintertrui mee, als het anderhalve dag regent kan het ineens snel afkoelen (Ik heb het nu over Frankrijk).

Makeup/verzorging/sieraden etc.

Iedereen is anders natuurlijk, en je moet het helemaal zelf weten, maar ik had wederom te veel beautyproducten mee. Ik ben best een ijdeltuit, maar heb geen één keer mijn haar geföhnd (Echt! What was I thinking?). Ook niet gebruikt: voetenbadje/scrub/voetvijl etc., haarmousse, haarlak, eigenlijk mijn hele beautycase (niet lachen!). Wel gebruikt: nagellak (slechts 1 van de 6 kleuren die ik meehad, maar je moet wel iets te kiezen hebben, nietwaar?), make-up (maar niet elke dag), pincet, sieraden (maar nog niet een derde van wat ik meehad).

Slapen

kamperen voor beginners Wees erop voorbereid dat de nachten koud (kunnen) zijn. Warme pyama’s, bedsokken, extra dekentjes, de hele rimbam.  Ik overweeg om volgend jaar een warmwaterkruik mee te nemen. Briljant he?

Het s-woord (mama, sla dit stukje even over)

Let’s face it: alle kampeerleken onder jullie vragen zich af hoe het is: seks in de tent. Ik ook, tot een paar weken geleden. Ik ken mensen die helemaal geen seks hebben als ze kamperen, maar dat gaat mij dus mooi niet gebeuren. Ik ben potdomme op vakantie! Kom hier jij!  kamperen voor beginners

Ik ben zo iemand die na het feest echt moet plassen, anders krijg ik een blaasontsteking. Daar had ik dus geen zin in, niet in die blaasontsteking, maar ook niet in ’s nachts weer uit die tent kruipen en naar de wc lopen. Let me tell you… je doet het toch. En als je geluk hebt loopt je vent gezellig mee, maak je een giechelend avondwandelingetje en kijk je nog even naar die prachtige Zuid-Franse sterrenhemel. Hartstikke romantisch.

Een ander zorgenpuntje dat ik had was obviously… euh… geluidshinder. Luister. Je kinderen liggen slechts een canvaswandje van je vandaan, dus je doet echt wel zachtjes. En je buren… ja, als die iets horen is het niet zozeer jouw gezucht en gekreun, maar eerder het kraken van het luchtbed, want ja- surprise! dat kraakt dus als de ziekte. Maar ook als je je gewoon omdraait he? De. Hele. Tijd. Echt verschrikkelijk. De oplossing is om tussen het grondzeil en je luchtbed een fleecedekentje te leggen (wel groot genoeg). Veel plezier!

Dealen met slecht weer

Op de heenweg hadden we regen. Eerst dachten we nog: “wij rijden richting de zon”, maar tegen de tijd dat de eindbestemming nog maar 100 km verder is, begin je in te zien dat het ‘m niet gaat worden. We hadden dus meteen onze kampeervuurdoop en zetten onze tent op in de (milde, maar toch…) regen. Op een of andere manier vond ik het niet erg. Ik had in mijn hoofd ‘kampeervakantie is leuk’ en als je dat mantra maar vaak genoeg herhaalt, ga je het vanzelf geloven. Dus dat is tip 1.

We hebben de tweede week nog anderhalve dag regen gehad. Die halve dag was prima te doen (’s middags lagen we weer in het zwembad), maar een hele dag regen (en kou!), daar werd ik chagrijnig van. Toen dacht ik in al mijn wijsheid: ik neem een lekker warme douche. Think again! Hoewel de douches op onze camping ’s ochtends heerlijk warm waren, en met een goede straal en waterdruk, nam dat gedurende de dag steeds wat af. Of misschien kwam het door het weer, dat er problemen waren met de pomp. Ik heb er op andere avonden prima gedoucht. Maar anyway. Toen ik dus op die koude dag rond 18.00 onder de douche stond om een beetje op te warmen, lukte dat voor geen meter. Ten eerste was het dus maar een zielig straaltje, wat ook nog eens niet echt heet was. Bovendien sta je niet in een afgesloten ruimte waar je lekker wat warme stoom kunt genereren. De boven-en onderkant van je douchecabine zijn open, en door de open deur van het douchegebouw komt zo’n enorme stroom koude lucht binnen dat jouw mini-douche daar echt niet tegenop kan. Leer van mijn fouten, mensen. Doe het niet.

Tentorganisatie

Hoewel we een paar spullen geleend hadden, schaften we de meeste dingen nieuw aan. Maar pas op, want je kunt wel bezig blijven. Onze campinguitrusting was dus niet helemaal compleet, toen we besloten dat het zo wel welletjes was. Wat ontbrak: campingkasten. Het leek me niet noodzakelijk, dus settelde ik voor wat hangdinges van IKEA. Heel handig, maar omdat ze aan je tent hangen kun je ze niet te zwaar belasten. Alleen kleine/lichte spulletjes dus.

kamperen voor beginners

Ik kijk hier heel profi naar mijn maaltijd, maar in feite zit deze foto ertussen omdat het de enige foto is met een glimp van hoe we onze tent ‘georganiseerd’ hadden. (ook: check die ananasjes!)

We hadden wel een klein campingtafeltje (50×80), waarvan we na 5 dagen besloten dat we die het best konden inzetten als ‘keukenblok’. Binnen achter het raampje. Toch wel heel handig als je niet steeds voor elk mesje dat krat in moet duiken.

Ik vond wat camping-hack ideetjes op Pinterest (en maakte er natuurlijk een speciaal bord voor aan). Een van de dingen die ik ook deed, was bijvoorbeeld wat lijntjes spannen in de tent, waar een keukenrol en ander dingetjes aan konden hangen. Dat doe ik volgend jaar weer.

Toch werd ik na één dag al gek van die zooi. Al je kleren zitten in koffers en reistassen. En als je zoals mijn dochters en ik de gewoonte hebt om je 2 á 3 keer per dag te verkleden, wordt het al snel een rommeltje.  Volgend jaar komen er dus gewoon campingkasten.  Houd er verder rekening mee dat je tent in no-time bezaaid ligt met grassprietjes en ander spul. Ondanks een strikt ‘geen schoenen in de tent!’-beleid! Oke, misschien niet zo strikt als ik eigenlijk zou willen, maar hee, het is ook vakantie. Neem dus zeker een bezem en blik en veger mee. Dat wordt je beste vriend.

voor het eerst kamperen

De laatste dag – lessons learned

De laatste dag voor vertrek is het handig om zoveel mogelijk (lees: alle) spullen in te pakken. Ga uit eten of haal pizza de laatste avond, en en eet ’s ochtends croissants uit het vuistje. Wij hebben een katoen/polyester tent, die echt droog mee moest (thuis hebben we geen plek/tijd/zin om hem weer op te zetten en te laten drogen). Doordat de nachten vrij koud en vochtig waren, is je tent elke ochtend nat aan de buitenkant. Wachten tot ie droog is dus. Dat hebben we gedaan, en uiteindelijk reden we de volgende ochtend om 12.00 weg. Slimmer is om een pop-up tentje voor de laatste nacht mee te nemen. Dan kun je ’s ochtends lekker vroeg vertrekken. Bovendien is het een aardige klus om die tent af te breken en schoon te maken, en dan moet je daarna dus nog dat hele eind rijden.

Kortom…

…kamperen is leuk! We hadden ook een heel leuke camping, waar we zeker nog een keer terug gaan komen. Maar we gaan volgend jaar eerst eens proberen een andere (net zo leuke!) camping te vinden, want je hebt wel wat vergelijksmateriaal nodig, non?

Zo. Nu jullie. Ervaring met kamperen?//

Dit bericht werd geplaatst in just talk, personal en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Kamperen voor beginners – wat je ECHT wilt weten

  1. petra zegt:

    Ha ha, geweldige story!
    En ja voor ervaren kampeerders is het vaak vanzelfsprekend, en ja als je voor het eerst gaat ervaar je wat wel en niet praktisch is.
    Na het lezen nog wat tips:
    1. Kleding in campingkastjes is netjes maar word erg vochtig.
    2. Tegen de kou op het luchtbed een fleece dekentje leggen.
    3. Vooral alleen noodzakelijke kleding mee en 3/4 van je Kast thuis laten.
    4. Vooral lekker genieten !!!

    Like

  2. leonie zegt:

    Heel herkenbaar, inmiddels ben ik een doorgewinterde kampeerder alleen nu, na jaren in een tent, heel luxe in een enorme sleurhut. Bij de decatlhon kan je gemakkelijke, betaalbare opklapbare kasjes kopen, kijk bij een kastje eerst Hoe hij in elkaar moet en uit hoeveel delen hij bestaat. Ooit hadden wij een goedkope versie gekocht en dat was een drama met in en uitelkaar halen. Nu een duurdere en het is een goede investering geweest.
    Ook een tip is om nu op te schrijven hoe je het volgend jaar anders wilt doen.

    Like

  3. Ellen Naait zegt:

    Om je probleem ivm de camping kasten op te lossen… Wij stoppen alles in curverboxen met deksel. handig op elkaar te stapelen en zo lijkt het minder snel een storthoop. 1 box voor keukenspullen, 1 box voor eten, nog een box voor koekjes, snoep etc. Met de kleding van de kinderen doe ik dat volgend jaar ook. (wij gaan altijd maar voor een verlengd weekendje, dus dan heb je zowiezo niet veel kleding bij.)

    Like

  4. Haha, leuke post 🙂 Wij kamperen minimaal, hebben alleen twee rugzakjes bij ons. Als je alles op je rug draagt leer je wel je zooi thuis te laten! Maar met kinderen zal het toch een heel ander verhaal zijn… Hoewel ik wel het idee heb dat kinderen zich echt super goed kunnen vermaken op een camping!

    Like

  5. Leuk geschreven! Ik had op vakantie naar Kroatië ook veel te veel kleding meegenomen. Ik had steeds dezelfde bikini/jurkje/slippers combinatie aan, gewoon lekker makkelijk. Mijn make-up heb ik ook links laten liggen, want dat smolt gelijk van mijn gezicht. Beetje jammer van de leuke vakantiefoto’s waar mijn hoofd op staat, maar ach, scheelde wel weer een paar minuutjes elke ochtend bij de gezamenlijke douches.

    Wij hadden ook een oud minilaptopje meegenomen en daar een aantal films en series op gezet, heerlijk om ’s avonds aan het water (waar wij gelukvogels lekker stonden), af en toe lekker met een wijntje en een kaasje te kijken.

    Like

  6. Nelly zegt:

    I saw the video stopped it and enlarged it, not Ob;ma&#39as. Also, it was stated that the original document was destroyed when the archives went digital. God help our country and all freedom lovers around the world.

    Like

Geef een reactie

