Op mijn naaitafel: zooey bikini

Vandaag een kijkje op mijn naaitafel: Ik ben bezig met de Zooey bikini van Ohh Lulu. De stof hiervoor kocht ik een poos geleden al bij Kantje Boord (lees hier meer over dat avontuur). Ik vond het veel te eng, zo’n bikini maken Ik had er verder geen fournituren bij gekocht (bikinisluiting, baleinen, cups), dus begon ik er nog niet aan.

op mijn naaitafel: zooey bikini

Vorige week ben ik echter begonnen met een lingeriecursus bij Lijfgoed (als je me ook via Facebook of Instagram volgt heb je dat al gezien – sorry (not sorry) voor de overkill), en dat gaf me de schop onder de kont die ik nodig had om eindelijk aan deze bikini te beginnen. Lingerie is wel weer heel anders dan badkleding, maar het oefenen met lingerie gaf me genoeg vertrouwen om er eindelijk aan te beginnen. Bovendien kon ik alles wat ik nog niet had, daar nog gauw even kopen.

op mijn naaitafel: zooey bikini

Ik koos een contrasterende oranje lycra uit voor de striklinten. De schouderbandjes en het tussen-de-borsten-stukje (heeft dat een naam?) van het topje worden ook oranje. 

op mijn naaitafel: zooey bikini

Ik weet nog niet of ik de cups ga gebruiken, het is moeilijk passen zonder elastiek en sluiting. Misschien kan ik een definitieve keuze maken als het elastiek deels is bevestigd. Het patroon rept met geen woord over cups overigens. Het was mijn eigen idee, maar ik weet nu al niet meer waarom. Alle bikini’s die ik heb zijn allemaal zonder cups. Maar oke.

op mijn naaitafel: zooey bikini

het broekje is af, maar ik maakte wel een klein foutje: ik gebruikte breder elastiek dan voorgeschreven, waardoor mijn broekje nu ietsjes kleiner is dan eigenlijk de bedoeling. Dat is voor de beenopeningen niet erg, maar de bovenkant is eigenlijk vrij laag. Het KAN NET! 

op mijn naaitafel: zooey bikini

In de zijnaden van het bovenstukje zette ik een stukje beugelband in. Stond ook niet in de patroonbeschrijving, maar ik wil wel een bikini met wat stevigheid. (…) Ik stikte het beugelband op het randje gewoon mee met de naad.

Ik gebruikte de volgende formule (met dank aan Cassandra – mijn lingeriejuf):

De naad is 10 cm lang, de baleinen 8 cm (want die 1 cm naad ga ik nog omvouwen), de baleinen die erin zijn geschoven knipte ik nog korter omdat je er niet overheen kunt naaien. 6 cm dus. Het is niet lang, maar geeft wel net wat meer stevigheid.

op mijn naaitafel: zooey bikini

o ja, dit. Hier is het een beetje misgegeaan. Volgens de naai-instructies moest ik een sluiting van 2 cm kopen. Ik kocht er een van 2,3, in de veronderstelling dat het wel goed zou komen. Cassandra gaf me nog de tip het even na te meten en evt. aan te passen, maar ja, dat vergat ik natuurlijk. Het patroon is incl.1/4 inch naadtoeslag (dat is ongeveer een halve cm). Je moet volgens de instructies ook elastiek van 1/4 inch gebruiken, maar volgens mij kan het allemaal nooit kloppen. Kijk: Je elastiek moet iets binnen je stof vallen (1 mm) als je het aannaait. Vervolgens moet je het nog naar binnen omvouwen. Dat kost ook een paar mm. Dus dan is een naadtoeslag van 1/4 inch toch veel te klein? Juist. 

Kortom: ik moet een nieuw achterpandje knippen. En dat betekent dat die mooie baleintjes ook los moeten komen. Maar ja, dan heb ik vast een keertje geoefend denk ik dan maar. Ik ga wel ook smaller elastiek kopen. Een laag broekje is 1 ding, maar mijn borstjes moeten wel binnenboord blijven graag 😉

Nu gauw aan de slag, want ik heb nog een hele lijst af te werken voordat ik op vakantie kan. En oh ja, ook nog de laatste drie dagen van mijn zomercursus lingerie deze week. Lekker strak gepland!

*Over de zomercursus lingerie valt overigens zoveel te vertellen dat ik daar nog een aparte post over ga schrijven. Seriously, so much fun!

Dit bericht werd geplaatst in Work In Progress en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Op mijn naaitafel: zooey bikini

  1. Babette zegt:

    Erg leuk om te lezen Rachel en ik herken hier zo veel in 😉 Het lijkt wel of we aan een zelfde aandoening lijden, hihi!!

    Like

  2. Ellen Naait zegt:

    ik vind dat altijd zo moedig dat mensen zelf beginnen aan het maken van hun lingerie of bikini! Echt super goed bezig!! Ik weet niet of ik het geduld ervoor zou hebben. het ziet er alvast een mooi begin uit 😉

    Like

  3. Mirjam zegt:

    Ziet er al heel leuk uit. Die ‘flapjes’ kleuren mooi bij de rest van het broekje. Ik ben benieuwd hoe de top er uiteindelijk uit komt te zien. 🙂

    Like

  4. Zo zeg, dat durf ik nog niet aan, badkleding naaien… Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien, het ziet er alvast veelbelovend uit. En grappig om je werktafel te zien, naaien met chocola bij de hand is het allerbeste ;)! En ik heb ook altijd een rekenmachine bij de hand, om even snel uit te rekenen hoe breed iets wordt zonder naadwaarde of plooien of coupenaden ;).

    Like

  5. Marie-José de Leeuw - Borst zegt:

    Erg leuk om te volgen…ben heel benieuwd naar het eindresultaat! Ziet er veelbelovend uit! 🙂

    Like

  6. Pingback: Gemaakt: Zooey bikini | Maak Het Met Rachel

  7. Francy zegt:

    Hallo,
    Ikzelf ben ook bezig met het maken van een bikini. Een vraagje, ik zie op één van de foto’s dat je zo van die voorgevormde cups hebt. kan ik die online ergens kopen?

    Like

Geef een reactie

