De keerzijde van de creatieve to-do lijst

and if not…. I am a piece of shit?

Laat ik voorop stellen dat ik een grote fan ben van lijstjes, en van to-do-lijstjes in het bijzonder. Ik (over)leef op die dingen! Als ik iets vergeet op mijn lijstje te zetten, dan ga ik het ook geheid vergeten. Maar #jeweettoch… ‘elk voordeel heb z’n nadeel’. Dus luistert en huivert.

Een to-do-list is niet alleen leuk omdat hij overzicht biedt. Nee, het echte leuke van een to-do-list is natuurlijk het afvinken van datgene wat je al hebt hebt gedaan. Nietwaar?

Dus een hele lijst met onafgemaakte projecten is wat mij betreft toch een beetje hetzelfde als een boekenkast vol boeken die je nog niet hebt gelezen: het voelt als huiswerk.
En ik hou niet van huiswerk! Het geeft onrust, alsof iets af moet.

Soms geef ik mijn naaiprojecten zelfs een deadline. Alleen omdat ik dat nieuwe jurkje zo graag aan wil op een bepaalde gelegenheid. Waarom doe ik mezelf dat aan? Ik lijk wel niet goed snik!

Toegegeven, het is heerlijk om dat zelfgemaakte jurkje te dragen en al helemaal op die bepaalde gelegenheid die ik in gedachten had. Maar was de stress die ik erom heb gehad het waard? Ik begin er steeds meer aan te twijfelen.

Toen ik deze kimono maakte, ging daar geen enkele planning aan vooraf. Het patroon kreeg ik van Naaipatronen.nl en toen ik het zag, wilde ik het maken. Op zoek naar een iets geschikts in mijn voorraad stuitte ik op dat mooie stofje dat ik vlak daarvoor zonder doel gekocht had (want de stof sprak tot mij en moest mee naar huis). Het werd een heerlijk project om aan te werken, en ik genoot er meer van dan van de meeste geplande projecten. It was magic! En dat smaakt naar meer.


Maar niet meer van dat. Ja, wel natuurlijk. Maar zelfs van bovenstaande quote word ik dus een beetje onrustig. Het is vast niet zo bedoeld, maar ik betrek het direct op mijn eigen leven en zie minstens zes punten die wel wat meer aandacht kunnen gebruiken. En dan gaat mijn brein van ‘fail…’.

Kijk. Onderstaande quote is dan wel typisch iets waar ik blij van word..

Voordat je denkt dat ik Eckhart Tolle op jullie los ga laten… relax. Maar er zit natuurlijk wel wat in. Ik merk dat ik meer behoefte heb aan rust, aan ademruimte, en aan in het nu zijn. Maar dan wel op een leuke, vrolijke, niet zweverige manier. Bijvoorbeeld door nog wat meer van die gezellige, power of now-quotes hier neer te plempen. Voila!

Let it go, Let is gooooo! 

door Jessica Swift

Adem in…… adem uit…… (haha! geintje!)

Ik ben benieuwd…. gebruik jij to-do-lijstjes voor je creatieve hobby? Heb je allemaal projecten in je hoofd? Of heb je zelfs al patronen en materialen klaarliggen voor het komende half jaar? Of doe je alles op de bonnefooi? En hoe bevalt dat? Please do share!

Dit bericht werd geplaatst in finished projects. Bookmark de permalink .

11 reacties op De keerzijde van de creatieve to-do lijst

  1. Mia zegt:

    O ja : ik ben absoluut een lijstjes-mens ! Geen lijstjes maken , maakt mij nerveus en onrustig.
    Ik denk dat alles ervan afhangt hoe dwingend zo’n lijstje voor je is.
    Mijn dagelijkse to do-lijstje is alleen een houvast….wat vandaag niet komt ; kan morgen wel gebeuren.
    Maar tegelijk helpt zo’n lijstje om de nodige afspraken te maken hier binnenshuis ; en dat geeft rust en vertrouwen.
    Voor wat betreft mijn naaiprojecten heb ik juist het idee opgevat om wat meer lijstjes te maken , wat vroeger dingen te plannen , zodat ik niet last minute naar allerlei materialen moet zoeken.
    Zo plan ik nu al in mijn hoofd en in een schriftje de volgende collectie die ik voor kleindochter wil maken. ( herfst : thema planeten/galaxie/sterrenbeeld tweelingen). Ik noteer wat ik in mijn kast heb liggen dat daarvoor past ; zo weet ik ook waarnaar ik kan uitkijken bij mijn bezoek aan stoffenzaken en fourniturenwinkels) En dit maakt me rustig…weerhoudt me niet van te genieten van de kleinzoontjes als ze komen spelen , van te kijken naar de mooie wolken ; van een fikse wandeling te maken als ik daar zin in heb. Eens iets toevertrouwd aan een lijstje is de kommer uit mijn hoofd.

    Like

    • Rachel zegt:

      Wauw! Impressionant. Ik zou er niet mee kunnen leven. Voor mijn werk wel, daar heb ik ze echt nodig. Maar een hele collectie plannen…. ik kom toch altijd tijd tekort, dus dat ga ik nooit redden… alleen maar frustrerend 😉

      Like

  2. Ellen Naait zegt:

    Hier ook een lijstjes-madam 🙂 Ik krijg het meeste gedaan wanneer ik lijstjes leg. Wanneer ik dat niet doe modder ik maar wat aan en is er niks gedaan tegen het einde van de dag. Ik functioneer niet zonder lijstjes. Ik vind net meer rust wanneer ik to-do-lijstjes leg en die dan ook uitvoer.

    Ook voor het naaien doe ik dat, maar daar krijg ik eigenlijk wel meer stress van 😉 Daar zou ik dus beter mee stoppen 😉

    Like

  3. Sandra zegt:

    Sure! I love make to do list. But I work better if my to do list have a drawing about what I must of want to do.

    Liked by 1 persoon

  4. Natalie zegt:

    Hier ook een lijstjes-maakster ☺, maar ik maak ze vooral om mijn hoofd leeg te maken en ervaar ze zeker niet als dwingend

    Liked by 1 persoon

  5. IngeMaakt zegt:

    Ah, lijstjes… Hier komen ze in twee soorten: de to-do voor op t werk, om overzicht te houden en te zorgen dat ik niks vergeet. En voor buiten het werk de mogelijkheden-lijst, als een soort grabbelton van dingen die ik zou kunnen doen, of maken 🙂 to-do staat voor mij gelijk aan moeten en in mijn vrije tijd en hobby wil ik dat zoveel mogelijk vermijden.

    Like

  6. セレネ zegt:

    Ik plak sinds een tijdje briefjes op mijn kledingkast met dingen die ik wil doen in mijn vrije tijd.
    Voor de geplande naaiprojecten hangen er briefjes als “stof kopen voor project A”, “patroon tekenen voor project A”, “proefmodel maken voor project B”, “t-shirts maken” (een lekker algemene dus), “naar stoffenwinkel” (en vanwege die laatste kwam ik dus op jouw weblog, omdat ik wilde weten of er in de buurt van Utrecht ook zo’n grote stoffenwinkel zit als in Helmond, maar het lijkt erop dat de Lapjesmarkt in Utrecht toch nog steeds de beste optie is?).

    Like

    • Nelle zegt:

      அநியாயமாக மாண்டு போன, நோக்கியா தொழிலாளி அம்பி001000காவின் பெற்றோருக்கு, ஆழ்ந்த அனுதாபங்கள்! இதே போன்ற, கொடுமையான துக்க நிகழ்வான, பிஞ்சுகளின் கொலையால், கொங்கு மண்டலமே அதிர்ந்துபோய் உள்ளது! அதைப் பற்றி, வினவின் பார்வையை à¿ÂŽà®¤à®ÂÂர்பார்க்கிறேம©à¯!(sorry to raise, this issue here!)

      Like

  7. Livia zegt:

    Way to use the internet to help people solve probmels!

    Like

Geef een reactie

