Gemaakt: Portside travel bag

portside duffle bag

Aah, ik heb gewoon een weekendtas gemaakt! Vet he? Ik maakte hem eigenlijk al een half jaar geleden, maar ssst… dat maakt hem niet minder mooi en interessant. Dus hier gaan we!

Het patroon dat ik gebruikte is de Portside Travel Set van Grainline Studio. Ik maakte alleen de duffel bag, voor die andere twee kwam ik tijd, zin en stof tekort (in niet willekeurige volgorde).

portside duffle bag

Voor de tas gebruikte ik een bordeauxkleurig wol van fijne kwaliteit in combinatie met een taupekleurige canvas van IKEA.

portside duffle bag

Ik verstevigde de tas aanzienlijk: zowel met strijkvlieseline, als met een ingenaaide tussenvoering (lijkt een beetje op vilt). Dat deed ik als volgt: eerst alle losse patroondelen verstevigen met vlieseline. Vervolgens alle vier de zijdes assembleren. Daarna elke zijde (en de bodem) in zijn geheel verstevigen met tussenvoering. Het is innaaibaar, dus ik heb het met een grote steek vastgeregen binnen de naadtoeslagen. Een aardig tijdrovend klusje, maar absoluut noodzakelijk als je een beetje een stevige tas wilt.

portside duffle bag

De tas is afgewerkt met mooie messing hardware. Ik naaide de D-ringen vast, omdat ik het mooi vind staan, maar liet de draagriem achterwege – die gebruik ik toch niet. De rits kocht ik aan de meter, omdat een messing rits niet in de juiste maat verkrijgbaar was. Ik kocht er een paar stoppertjes bij (een grote voor het begin en twee kleinere voor beide uiteinden). Wat een kolerewerk om die op maat te maken zeg! Omdat je een paar cm blanco ritslint nodig hebt, moeten alle tandjes aan begin en eind eraf gehaald worden. Daar bestaat hoogstwaarschijnlijk wel een handig apparaatje voor, maar ik deed dat natuurlijk op mijn eigen unieke manier: een toch al botte schaar in combinatie met een knijptang. Superhandig… ahum.

portside duffle bag

De voering is met de hand tegen de rits vastgenaaid. In retrospectief heb ik ietwat grote steken gebruikt, maar ik had haast. De voering is wit (eveneens canvas van IKEA), en hoewel het niet de beste combi is, heeft dat wel een -zelfbedachte, niet wetenschappelijk onderbouwde- reden: een witte achtergrond oogt groter (er kan nog meer bij!) en is ook lichter (duh!), waardoor je je spullen makkelijker terugvindt. Wel eens in het halfdonker je zwarte weekendtas doorzocht? Juist.

portside duffle bagmad photoshop skills

Het patroon heeft geen voeringzakken, die voegde ik zelf toe. Iets dat ik je echt kan aanraden als je deze tas ook wilt gaan maken. Het is handig voor kleinere voorwerpen zoals tampons, opladers en chocola. Verder ben ik superblij met mijn tas, want hij is echt mega-huge! Schijn bedriegt misschien, maar hier past echt superveel in. Boks!

Dit bericht werd geplaatst in gemaakt, grainline studio en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Gemaakt: Portside travel bag

  1. Mia zegt:

    Wat een kanjer !!

    Liked by 1 persoon

  2. Anne zegt:

    Wauw, wat een mooie tas. Aan je arm ziet ie er inderdaad groter uit dan ik van het patroon verwachtte.
    Als ik tassen met tussen voering maak dan stik ik de tussen voering altijd aan de losse patroon delen (buitenkant of voering) binnen de naadtoeslag. Dan heb je wel dikkere naden, maar ook minder handwerk 😊. Plus dat ik dan een gladder resultaat krijg, maar dat kan ook aan mijn liefde (niet) voor handwerk liggen.
    Maar de laatste tijd komen er bij mij weinig tassen uit de naaimachine. Ik vind leer voor handtassen (niet de portside duffel) echt mooier. Maar mijn machine kan dat eigenlijk niet aan. Dus blijf ik twijfelen/dromen over een (semi) industriele machine, die ik niet hoef te vervloeken…

    Like

    • Rachel zegt:

      Ja, ik was bang dat het allemaal teveel zou worden voor mijn naaimachine, en wilde ook niet van die dikke naden. Maar het wordt misschien wel iets strakker inderdaad.
      Zouden er ook niet goede conventionele naaimachines bestaan die leer aankunnen? (want waar laat je zo’n groot industrieel ding?)

      Like

  3. all set zegt:

    Super zeg! Ik kan je Soft and Stable ook aanraden als je een stevige tas wilt…

    Like

  4. cindybelien zegt:

    hele mooie tas! Knap gedaan
    wil hem ook graag maken
    maar de link naar Portside Travel Set van Grainline Studio werkt helaas niet…
    daarom wou ik even vragen hoe je te werk bent gegaan…
    heb al ‘ns een reversable tote-bag gemaakt maar dat was zonder rits en zonder zijwanden, vrij eenvoudig en gemakkelij dus.
    vraag me vooral af hoe je dat doet met rits en die zijwanden…
    wat doe je eerst? In welke volgorde ga je te werk? tips zijn welkom
    lieve groetjes Cindy

    Like

Geef een reactie

