Op stoffenjacht in Amsterdam (deel 1)

Vorige maand was ik aanwezig op een gezellige sewing meetup in Amsterdam; een dag vol taartjes, thee en stofjes!  Aan de Albert Cuyp kwamen we niet meer toe (daar ga ik later nog eens over bloggen, in deel 2), maar we hebben twee mooie zaken bezocht. M.n. Kantje Boord vond ik een echte verrassing. Have a look…

A. Boeken – stoffen & fournituren (Nieuwe Hoogstraat, Amsterdam)


bron foto: aboeken.nl

A. Boeken is niet een supergrote stoffenwinkel, maar staat wel lekker vol met alles wat je je maar kunt wensen. Echt, alles hebben ze.

stoffen kopen amsterdam

stoffen kopen amsterdam

stoffen kopen amsterdam

Hoewel ze een supermooi assortiment hebben, wil ik ook eerlijk zijn: aardig zijn ze niet. Tenminste, niet tegen mij. Ik ben er één keer eerder geweest, een jaar geleden denk ik, en toen voelde ik me ook al niet echt welkom. In sommige winkels voel je je niet prettig (dat hebben we allemaal toch?), en dat heb ik hier. Misschien zijn ze vooral gewend om grote hoeveelheden te verkopen voor modeshows, vakscholen en theaters enzo, en vinden ze kleine klantjes niet zo interessant? Ik vind het vreemd. Ik ben en blijf een klant.

Laat je vooral niet tegenhouden door mijn ervaringen, want de eye candy blijft om van te smullen. (Totdat je afgesnauwd wordt, that is… )

Maar goed. Ik heb er zelfs iets gekocht!

stoffen kopen amsterdam

Anderhalve meter van deze poly-viscose. Het wordt denk ik nog een Onyx… Ik vind het een heerlijk stofje! Liesellove verkoopt hem ook online zag ik (hier).

Kantje Boord

Je moet er even de tijd voor nemen, want als je in het centrum bent duurt de tramrit naar Kantje Boord 45 minuten. Kantje Boord ligt middenin een woonwijk. Maar oh boy, wat is dit de moeite. Een snoepwinkel voor volwassenen! Ze verkopen er alles wat je nodig hebt om je eigen lingerie te maken: kantjes, bandjes, behasluitingen, bikinisluitingen, strikjes, cups, beugels, picot elastiek, mesh, alles alles alles.

stoffen kopen amsterdamKijk naar al die kantjes!

stoffen kopen amsterdam36 verschillende soorten blauw elastiek. En dat dan in alle kleuren van de regenboog.

stoffen kopen amsterdamBadpakstofjes!  Oooh la la (summer is comin’ baby… guess what I bought?)

stoffen kopen amsterdam
Nog meer rekbare lycra stofjes… ik weet niet eens hoe dit allemaal heet, maar het zag er gewoon zo gezellig, rommelig uit.

stoffen kopen amsterdam

Ik vond Kantje Boord absoluut het hoogtepunt van de dag… wat een gezellige winkel! Heel aardige mensen, met van die leuke Amsterdamse humor.

Wat je wel moet weten als je hierheen gaat: ze zijn niet elke dag open, en sluiten vrij vroeg (om 16:00 op de dag dat wij er waren). Check dus van tevoren even de tijden op hun site. Wij waren gelukkig net op tijd klaar. Verder kun je er ook niet pinnen. Wij moesten naar de supermarkt 500 meter verderop lopen om geld te pinnen, en ze bleven om die reden wat langer open (ik zei het toch? Aardige mensen!).

stoffen kopen amsterdam

Ze verkopen ook heel veel kant en klare lingeriekits, voor onwetende luiwammessen zoals ik. Je hoeft zelf alleen nog beugels en evt. cups erbij te kopen in je eigen maat. Ik heb me natuurlijk laten verleiden en kocht de linker kit. Het is een beetje een sprong in het diepe, want ik maakte nog nooit lingerie, maar Tasia verzekerde me dat het echt te doen is. En superleuk, en superverslavend. Dus ja… toen bezweek ik ;).

Ik moet me er nog wel even in verdiepen en ga eerst maar wat proefversies maken voordat ik de schaar in deze mooie prettiness zet… Een lingerieworkshop lijkt me wel leuk (iemand ervaring?).

stoffen kopen amsterdam
De kits kosten E19,95 per stuk en dit zit er in (vanaf linksboven met de klok mee): voering, mesh, kant (2 meter!), dat zachte tunneltje waar je beugel in zit, behabandje, dun elkastiek, picot elastiek, behasluiting, schuifjes, 3 strikjes, lycra. Ik denk dat het genoeg is voor een beha en twee slipjes (afhankelijk van welk patroon en welke maat je maakt).

stoffen kopen amsterdamHet kant in close-up (en de hele reden dat ik voor deze kit koos, obviously). Oooh…. So pretty!

stoffen kopen amsterdam

Ook kocht ik er deze gave badpakstof, of hoe dat ook heet (zwemlycra?) om een bikini van te maken. Daar heb ik wel vertrouwen in, ik maakte twee jaar geleden al een badpak.

Kortom: het was een fijne dag, met een fijne buit en met hele fijne mensen! Ik was nog niet eerder op een sewing meetup geweest, maar ben zeker in voor een herhaling. Dankjulliewel Tasia, Caroline, Janou en Becca voor een geweldige dag!

Dit bericht werd geplaatst in Op stoffenjacht en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Op stoffenjacht in Amsterdam (deel 1)

  1. Ellen Naait zegt:

    Woow wat leuke foto’s!! Eye Candy :))) Ik ben wel benieuwd wat je er allemaal mee gaat maken!

    Like

  2. anouschka zegt:

    Wat jammer dat de klantvriendelijkheide minder is geworden bij A. Boeken. Toen ik jong was kwam ik er vaak met mijn ouders. En toen leefde de eigenaresse nog. Erg aardige vrouw. Wat zonde dat dat is veranderd. Ze hebben inderdaad hele leuke dingetjes daar 🙂 je kijkt je ogen uit! Kantje boord kende ik nog niet. Misschien moet ik daar maar eens gaan kijken als ik weer in Amsterdam ben 🙂 leuk idee zo’n sew meeting!

    Like

    • Rachel zegt:

      Ja, Kantje Boord is echt een aanrader! Als er nog eens een sewing meetup is, zal ik het tijdig op de blog zetten. Dan kun je aanschuiven als je wilt! Hoe meer zielen… 😉

      Like

  3. Aaah, wat mis ik Amsterdam als ik die foto’s zie! Jammer dat je slechte ervaringen hebt bij A. Boeken. Ik ben er altijd best vriendelijk geholpen. Misschien afhankelijk van de persoon die er op dat moment staat? De Albert Cuyp markt is echt geweldig, ben dus benieuwd wat je daarover gaat schrijven (nog meer heimwee hier.. ;)).

    Like

  4. Esther zegt:

    Hey Rachel. Heb het ook geprobeert. Kijk eens bij cloth habbith zij heeft op haar blog alles staan het zelf te maken kan je zo de tuto volgen

    Like

    • Rachel zegt:

      Oh ja, klopt, Cloth Habit… ik ken haar blog wel ja. Ik ga er eens induiken. Maar ik heb nog nooit naailes of iets dergelijks gevolgd (dat is inmiddels ook een beetje mosterd na de maaltijd), maar het lijkt me leuk om dat toch nog eens een soort cursus ofzo te doen. Dus lingerie lijkt me perfect!

      Like

  5. Grappig, ik heb dezelfde ervaring met A. Boeken. Als ik er echt niet moet zijn, kom ik er liever niet, omdat ik me er niet welkom voel. En mijn mening komt niet van 1 bezoekje, nee ik ben er al veel vaker geweest…Ik dacht dat het misschien aan mij lag, maar ik vind het fijn om te lezen dat jij dat gevoel ook hebt. Veel liever ga ik naar de Boerenbonthal!

    Like

    • Rachel zegt:

      oh, kijk. Dit vind ik op mijn beurt ook weer een soort geruststelling… dat ik niet de enige ben. Ik ben idd fan van de Boerenbonthal, heerlijke winkel en ik word er altijd goed geholpen. Die komt zeker nog aan bod in deze serie 😉

      Like

  6. Marieke zegt:

    Wat is het toch jammer dat ik nog niet naaide toen ik nog wel in Amsterdam woonde. Misschien toch maar eens gauw een tripje plannen!

    Like

  7. Aline zegt:

    Ik werk om de hoek bij Boeken en ze kennen me daar (tja). Ik let altijd op wie er in de winkel staat als ik er naar binnen ga, en wie mij helpt. De ene is de andere niet zeg maar en ik ken hen ook… Ik kom het overigens bij veel meer winkels tegen met echte Amsterdammers, onvriendelijkheid in de winkel, alsof je eigenlijk maar lastig bent dat je binnenkomt. Ik geloof dat ik er een beetje bestand tegen aan het raken ben (na 23 jaar Amsterdam mag dat ook wel he? Hahahaha). Het is bij Kantjeboord ook nog weleens afwachten hoe de pet staat 😉 Maar Amsterdam is idd leuk en een handwerkparadijs, yeah!

    Liked by 1 persoon

  8. Pingback: Op mijn naaitafel: zooey bikini | Maak Het Met Rachel

  9. Pingback: Review: lingeriecursus bij Lijfgoed | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

