Favo naaipatronen: Colette patterns

Deze week in de serie ‘favo patronenmerken’*: Colette Patterns!

Toen ik pas begon met naaien, kende ik alleen Burda en Knipmode. Maar al snel ontdekte ik allerlei leuke naaiblogs en maakt ik kennis met het begrip ‘the big four‘: een verzamelnaam voor de grote patroonbedrijven (Vogue, McCall’s Patterns, Butterick en Simplicity). De eerste (toen nog kleine) onafhankelijke patroonontwerpster was Sarai Mitnick, van Colette. Het waren haar patronen die me ertoe aanzetten ook daadwerkelijk zo’n Amerikaans patroon met naadtoeslagen te proberen.

 

Sarai begon in 2009 met Colette Patterns, en heeft inmiddels een behoorlijk imperium opgebouwd. Op haar naam staan: 34 losse patronen, 2 boeken en het maandelijkse tijdschrijft Seamwork (digitaal) met elke maand twee naaipatronen. Inmiddels heeft ze geloof ik 5 mensen in dienst. kortom: ze doet het goed.

Wat te verwachten van Colette Patterns?

Camera Roll-442

Elk patroon zit in een mooi kartonnen mapje. En sinds jullie inmiddels wel weten dat ik een #paperlover ben, zal ik ongegeneerd zwijmelen: dit is echt zalig papier! Het voelt heel zacht aan, en heeft een soort linnenachtige structuur. Perfect voor een naaipatroon!

foto 2

Op de achterkant de gebruikelijke maattabellen, stofhoeveelheden, en andere benodigdheden.

foto 2 (1)

De instructies zijn ingenaaid in het mapje. Ook op heel fijn papier gedrukt trouwens.

foto 3

Achterin het mapje een insteekvakje voor het patroon. Als je, zoals ik, je patronen overtrekt op patroonpapier, is het een hele kunst om ze weer zo compact op te vouwen dat alles ertussen past. 😉

foto 4

foto 5Naast de gebruikelijke ‘getting started’ , zijn bij dit specifieke patroon een aantal pagina’s gewijd aan ‘working with knits’. Wat superfijn! Sowieso als je nog weinig ervaring hebt met tricot, maar ook ik vind het nog fijn om even een beknopte opfrisser te lezen.

Ook zijn er doorheen het hele instructieboekje donkergrijze vakjes met extra tips bij de desbetreffende stap. Colette doet haar tagline ‘sewing patterns that teach‘ echt eer aan. Dat is volgens mij ook een van de leuke dingen aan naaien: bij elk project leer je weer iets nieuws!

foto 1 (1)

Achterin het boekje vind je de glossary, waar de gebruikte naaitermen uitgelegd worden.

De Patronen:

De patronen van Colette zijn in meer of mindere mate vintage inspired, maar met een moderne snit. De vroegere patronen zijn meer romantisch, meer vintage en met meer details. De latere patronen hebben een meer tijdloze en basic uitstraling, maar met nog steeds die knipoog naar het verleden. De patronen staan hier op volgorde van verschijning, dus kun je leuk de stijlontwikkeling zien die Colette heeft doorgemaakt.

Macaron

Chantilly

Parfait

Eclair

Beignet

Rooibos

Sencha

Oolong

Ceylon

Lady Grey

Nutmeg

Cinnamon

Crepe

Violet

Ginger

Peony

Jasmine

Clover

Lily

Hazel

Iris

Anise

Juniper

Laurel

Hawthorn

Zinnia

Negroni

Albion jas (unisex)

Cooper tas (ook als rugzak)

Moneta

Myrtle

Mabel

Dahlia

Aster

Ik heb meerdere Colette patronen gemaakt, waarvan de meeste in het voorblogse tijdperk. Wel blogde ik mijn Beignet rok hier, en ben ik momenteel bezig met het nieuwste patroon, de Aster blouse.

Wat zijn jullie ervaringen met Colette? Of is het merk nieuw voor je? Welke patronen spreken je aan, of juist niet?

*Deze serie wordt gesponsord door naaipatronen.nl. Alle meningen geuit in dit artikel zijn 100% van mijzelf. 

Dit bericht werd geplaatst in Favo naaipatronen, indie pattern company en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Favo naaipatronen: Colette patterns

  1. Ik ben dol op Colette! Het mooiste vind ik nog dat het patroon in zo’n boekje komt, je hebt echt het gevoel alsof het een cadeautje is 🙂 Ik hou van al haar jurkpatronen en zou niet zo snel die broeken proberen… Ik zit er zelfs nog aan te denken om een Negroni voor mijn vriend te maken, bij hem passen gekochte shirts nooit goed.

    Like

    • Rachel zegt:

      Ik heb een Negroni gemaakt ooit! Ik vond het shirt zelf heel mooi passen, maar ik maakte de versie met korte mouwen en die waren heel vreemd (te lang en te wijd). Misschien maak ik hem nog eens, maar dan met lange mouwen. Die lijken me beter en mooier.

      Like

      • Goed dat je die mouwen noemt! Vriendlief houdt niet van lange mouwen, dus die korte mouwen zijn de enige optie…misschien dat ik het patroon tóch ga proberen en de mouwen aanpas 🙂

        Like

      • Rachel zegt:

        Ja, of een lummeltje aan de mouwen maken zodat hij ze opgerold kan dragen… (Of doet ie daar ook niet aan? Ik vind het altijd wel sexy!)

        Like

    • Marianne zegt:

      Ook de lange mouwen van de Negroni zijn erg wijd, en ongelooflijk lang! Mijn man is 1.95 met lange armen, hij draagt altijd overhemden met extra lange mouw. Bij de Negroni moest ik de mouwen inkorten??!! Echt nog nooit meegemaakt! Omdat ik gewend ben zijn mouwen op lengte te checken kwam ik er gelukkig op tijd achter, je zal toch net de mouwsplitten netjes afgewerkt hebben….

      Like

  2. Marianne zegt:

    Ik heb een haat/liefde verhouding met Colette patterns. De Mabel en Moneta vind ik, hoewel ze er bedrieglijk eenvoudig uitzien, buitengewoon goed ontworpen. Zij zijn getekend door Alyson Clair, een designer die niet op de loonlijst van Colette staat. Bij de andere patronen die ik gemaakt heb valt me steeds op dat de ontwerper(s) moeite heeft met de plaatsing van coupenaden, de mouwen (oef: Jasmine!) en halslijn/kragen. De Dahlia heb ik om die reden na diverse muslins opgegeven. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met de Aster!

    Like

    • Rachel zegt:

      Bedankt voor je reactie! (Hoe weet je dit allemaal?) Ik heb gehoord dat de coupenaden van de Aster idd iets te laag zitten, maar tot nu toe ziet het er nog goed uit bij mij. Ik zal er, als ik hem af heb, wat dieper op ingaan op mijn blog

      Like

    • Rachel zegt:

      Marianne, ik zat nog na te denken over je comment… de patronen van Colette zijn incl. naadtoeslag. Had je daar rekening mee gehouden? Ik vind het zo vreemd!

      Like

      • Marianne zegt:

        Ik begrijp niet helemaal waar je op doelt? Ik vind de stijl en presentatie van Colette patterns erg leuk maar technisch vallen de patronen me vaak tegen. Vanzelfsprekend hou ik rekening met naadtoeslagen en ik verwacht nooit dat een patroon me past zonder aanpassingen. Wanneer de problemen waar ik tegenaan loop ook door veel bloggers en leden van Pattern Review gesignaleerd worden, dan durf ik wel te zeggen dat het aan het patroon ligt.

        Like

  3. Khadetjes zegt:

    Ik ben fan van Colette… allé, ik sla hun patroontjes in maar heb er tot nu toe nog maar eentje gemaakt; de Peony. Ik naaide toen echt nog niet lang, had nog geen kaas gegeten van aanpassingen, dus het resultaat was maar zozo… maar binnenkort maak ik er werk van; bloesjestijd in juli! Hoe goed een patroon ook ineen zit, aanpassen moet ik -helaas- altijd door mijn lengte en figuur.
    De Negroni viel hier trouwens wel goed uit; blijkbaar heeft manlief lange armen, als ik het zo lees 🙂

    Like

  4. inspinration zegt:

    Wat een gave patronen, allemaal hebben ze minimaal 1 detail dat ze echt tot iets bijzonders maakt. De Peony vind ik er het leukste uitzien, maar als ik de opmerking van mevrouw Khadetjes hierboven lees wacht ik maar even met kopen 😉 Eerst nog wat meer experimenteren op mezelf.

    Like

  5. nobutterfly zegt:

    Ik ben een fan van de stijl van Colette Patterns. Ik heb er een aantal digitaal aangekocht, ze doen trouwens altijd mee met black friday, voor degene die een extra korting willen scoren. Ik maakte de hawthorn met de sew along en ben er tevreden van, maar wil bij een volgende versie het lijf wat langer maken. Dit is een aanpassing die ik bij de meeste patronen moet doen, ook als ik brei.
    Van de andere patronen heb ik Dahlia al uitgeknipt liggen, maar omdat er iets verkeerd liep bij de boord is het nog niet gelukt om die in elkaar te zetten. Maar na het lezen van de eerdere commentaar word ik wat achterdochtig. Aster staat heel hoog op mijn lijstje om bandwerk te worden. En van juniper ligt er een testversie in mijn kast, ergens.

    http://nobutterfly.blogspot.be/2013/07/hawthorn_30.html

    Like

  6. zamels2012 zegt:

    Leuke blog post! Ik heb geweldige ervaringen met de Mabel (langere versie): super snel klaar en een hele mooie pasvorm. Hawthorn ligt al anderhalf jaar uitgeknipt klaar (maar werd toen zwanger en helaas niet meer precies dezelfde maat!!). Ben nu bezig met de Negroni (lange mouw) maar nog maar net begonnen dus ben benieuwd maar de lengte van de mouwen voor manlief! Oja en Violet, was een beetje erg ruim, maar wel mooi!

    Like

Geef een reactie

