Gemaakt: Satsuki kimono blouse

Satsuki kimono blouse

Whiehoe!! Ik maakte deze heerlijke zomerse kimono blouse en ik ben er superblij mee! Het is precies geworden wat ik voor ogen had. En daarom ga ik jullie nu overladen met veel te veel foto’s. You’re welcome.

Satsuki kimono blouse

Satsuki kimono blouse

Het patroon is de Satsuki van Victory Patterns (je weet wel… dat patronenmerk waar ik eerder deze week al over blogde) . Je kunt de Satsuki ook zonder de schoudergaten maken, in een langere versie (als jurk dus), of met een franje vooraan.

satsuki kimono blouse

satsuki kimono blouse

Het patroon is gelabeld als ‘beginner’. Tja. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar het is wel een ambitieus project voor een beginner.

De constructie van de zijnaden en mouwen vergt wel wat precisiewerk. Verder zit er onderaan de mouwzoom een behoorlijk ronding en heb je dus heel wat geduld nodig om die mooi netjes om te kunnen zomen. Het is allemaal wel goed uitgelegd (daar niet van), maar sommige technieken vergen denk ik wat ervaring. De schoudergaten worden afgewerkt met een schuingeknipte reep stof en dat is wel heel goed te doen voor een beginner (en een leuke skill-builder!).

Satsuki kimono blouse

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik lastige stof had: een (goedkope) voile-achtige stof van de markt, die erg gleed, niet goed stil bleef liggen en -echt waar- een eigen wil had.

Misschien ben ik dus wel gewoon heel chagrijnig dat ik veel langer over dit beginner-project deed dan ik had ingeschat. En vier ik die frustraties nu bot door te zeggen dat het helemaal niet zo beginner-vriendelijk was. Ik ben dus niet toerekeningsvatbaar, en deze hele review is in feite dus ook totaal onbetrouwbaar. Maar whatever mensen. Ik zeg het lekker toch.

Satsuki kimono blouseSatsuki kimono blouse

Het model ziet er heel eenvoudig uit, maar zit wel ingenieus in elkaar. De mouwen zijn aangeknipt (dus je hebt maar twee patroondelen (plus belegdelen en ceintuur), en d.m.v. een stiksel halverwege de mouwen ontstaan de zijnaden. Naast dat stiksel maak je de knoopsgaten voor de ceintuur. Zo kun je de blouse toch vormgeven en tailleren, terwijl tegelijkertijd de vlindermouwen ‘vrij’ blijven. Het voordeel van het knoopsgat naast dat stiksel, is dat er geen ‘gat’ ontstaat waardoor je huid (lees: je witte buik) zichtbaar is.

Satsuki kimono blouse

Satsuki kimono blouse

Ondanks mijn worsteling met de stof (ik deed er anderhalf uur over om de hele mikmak uit te knippen!), ben ik nog steeds verliefd op dit prachtige printje. Precies de goede schaal (niet te groot, niet te klein), goede mix tussen ikat en grafisch, en precies mijn kleuren! Hartje hartje hartje.

Satsuki kimono blouse

Dit bericht werd geplaatst in finished projects, gemaakt, indie pattern company en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Gemaakt: Satsuki kimono blouse

  1. Margo zegt:

    Hartstikke mooi. Kan mij voorstellen dat je er helemaal verliefd op bent.

    Groetjes en veel naaiplezier, Margo

    Like

  2. mooivanmo zegt:

    Erg goed gelukt! Dapper ook, dat je je door zo’n glibberstofje hebt heen geworsteld.

    Like

  3. Ilse zegt:

    Mooie blouse!
    En erg leuke foto’s. Heb gelachen om je “review” ;-).

    Like

  4. Wat een enige blouse! Ik vond hem eerder op het plaatje niet zo bijzonder maar nu ik hem zie is het ❤❤ Enne haat aan gladde stoffen, knap gedaan 😉😉

    Like

  5. Waw! Staat je ongelooflijk goed! En die nagellak en ring maken het compleet!

    Like

  6. Mirjam zegt:

    Leuk shirt, staat je goed! Ondanks je worsteling met de stof is het resultaat heel mooi geworden 😉

    Like

  7. An zegt:

    Knap die kimono! Ik heb er net een gekocht. Dat is echt 2015 🙂

    Like

  8. Het Machien zegt:

    Geslaagd, hoor, je komt er prima mee weg, met de print en het model. En een review in Rachel-stijl, altijd leuk!

    Like

  9. Pingback: Review: Paprika Patterns Onyx Shirt | Maak Het Met Rachel

  10. Pingback: Naaien met chiffon (en andere lastige stofjes) | Maak Het Met Rachel

  11. Pingback: De keerzijde van de creatieve to-do lijst | Maak Het Met Rachel

  12. zou je die dunne chiffon stofjes niet in de wasmachine tevoren kunnen bewerken met stijfsel voor je gaat beginnen?

    Like

Geef een reactie

