De vreugde van impulsieve projecten

colsjaal

Toen ik bij de plaatselijke stomerij / wolwinkel was, spotte ik zo’n lekker bolletje van die galaxy wol. Met pailletten erin vastgenaaid. Aaaaah! Ik had deze wol al eens eerder gebruikt, maar in een andere kleur (voor deze muts), en was meteen verkocht toen ik dit blauwe schatje zag blinken. Hij ging mee naar huis (voor 50% want de laatste, jeuj!), samen met een effenblauwe Scheepjeswol. Inspiration hit me, en ik zag een colsjaal opdoemen voor mijn geestesoog.

colsjaal

Via Ravelry vond ik het patroon van de Cowl’d and Frosty Morning *, en breide het hele ding in een paar avonden in elkaar. Hij voldoet precies aan al mijn wensen. Bovendien kriebelt hij niet. Win – win!

*Ik zette iets meer steken op (71 ipv 61), en breide ook een stuk langer door. Ook wisselde ik steeds van draad bij de verschillende steken. De tricotsteek breide ik met de Galaxy en de gerstekorrelsteek met Zuiderzee van Scheepjes.

colsjaal

Vaak heb ik al zo veel projecten op mijn to-do-lijstje staan dat ik met een soort tunnelvisie op zoek ben naar de juiste materialen. Er is dan weinig ruimte over voor creativitiet eigenlijk. Daarom vond ik dit project tussendoor ook zo heerlijk: geïnspireerd door het materiaal dat ik tegenkwam, meteen thuis aan de slag gegaan en iets moois gemaakt. Op een of andere manier geeft het meer voldoening. Niet dat ik alleen maar dit soort impulsieve projecten zou willen hebben, maar iets meer balans kan geen kwaad denk ik.

colsjaal

En nog eentje om te lachen.

colsjaal

Hoe zit het met jullie? Hebben jullie ook ellenlange to-do-lijstjes vol ‘creatieve’ projecten die je wilt afwerken? Ben je resultaatgericht geworden, of heb je nog steeds wel oog voor het proces?

Dit bericht werd geplaatst in breien, knitting en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De vreugde van impulsieve projecten

  1. nobutterfly zegt:

    ik ben nogal procesgericht, maar soms wil ik graag resultaat zien 😉 Bepaalde projecten blijf ik mee slepen, maar vorig jaar besliste ik om elke maand één project te kiezen en te beslissen om het af te werken of uit te halen. En dat deed ik dan ook die maand, ideaal om de lijst van UFO’s (unfinished Objects) kleiner te maken. En als er nog te veel werk aan was, dan moest ik snel nog iets anders uithalen of afwerken. ik was nogal streng voor mezelf, maar het heeft echt wel geholpen. Dit jaar kan ik weer vollen bak opzetten en me concentreren op het proces…

    Like

  2. Aline zegt:

    Leuk, die col! En instant gratification, heerlijk. Ik heb altijd ellenlange lijstjes, maar werk ze nooit af. Ik begin met project 5, dan 12, dan 3 projecten die er tussendoor kwamen en maak dan weer een nieuw lijstje, omdat het oude niet meer volstaat en/of ik zin heb in een nieuw lijstje. Gedoemd te mislukken, lijstjes (waar het creatieve projecten betreft). Ik heb mezelf wel verplicht naaiwerk af te maken, dus niet overal half affe dingen te hebben slingeren. Bij haken en breien lukt dat niet, maar bij naaien wonderwel. Soms een of een paar projecten die “moeten”, resultaatlklusjes zeg maar, maar ook proceswerk kan heerlijk zijn. Zoals een patroon op maat zien te krijgen. Laatst nog een broek voor mn oudste dochter – na 3 proefbroeken had ik m, dus na de 1e broek kan ik zonder nadenken nog een paar broeken onder de machien vandaan jassen. Heel fijn. Doe mij ook maar de afwisseling 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Het Machien zegt:

    Heerlijk zo’n colsjaal, en als er dan nog ‘blinkskes’ inzitten is het helemaal compleet! Mijn todolijst is ein-de-loos. Net als ik eindelijk beslist hebt van ‘dàt ga ik maken’, verschijnt er weer wat leuks op een blog, in een tijdschrift en slaat de twijfel toe… Ik ben vaak benieuwd hoe mensen knopen doorhakken bij de keuze van hun projecten, want ik heb soms echt keuzestress :). Maar eens begonnen met een nieuw naaisel geniet ik er helemaal van. Van het proces (zeker als het zo’n flaterloze sessie is) en van het resultaat: als het past zoals je het gedroomd had. 😀

    Like

Geef een reactie

