Door het oog van de Naald – finale en eindoordeel

Oke, ik ga niet terugkomen op mijn eerdere uitspraken (want sommige afleveringen waren gewoon verschrikkelijk), maar de finale gisteravond was toch wel een hele leuke uitzending!

De eerste opdracht, de hotpants maken uit alle restjes stof van de afgelopen weken, vond ik briljant! Alleen Petra en Aliet hadden een redelijke lap stof weten te bemachtigen, de andere twee duo’s hadden echt alleen maar kleine stukjes. Ik draag zelf nooit (nooit, nooit, nooit) hotpants, om obvious reasons. Maar bij zo’n model vind ik het wel leuk om naar te kijken.

DHOVDN Finale

Annicke en Marloes (team paars) maakten deze hotpants met strepen op de zijkant. Slim, want geschikt voor kleine stukjes stof, bovendien oogt een dergelijk lijnenspel slanker. Aan de achterkant zat ie niet echt mooi trouwens. Qua ontwerp vond ik deze wel het mooiste.

DHOVDN Finale

Petra en Aliet (team groen): knallende voorjaarskleuren, met aan de voorkant een flapje waardoor het een rokje lijkt. Het kruis was niet mooi (“een snor van een kruis” aldus Nelleke). Totaal niet mijn stijl, maar ik zie waar het heengaat.

DHOVDN Finale

Marianne en Louise: “luxe lingerie” volgens Maik. Niet helemaal met hem eens, maar oke. De acherkant was effen en zat overigens ook mooi. Viel het jullie ook op dat Maik zo over die kont zat te wrijven? Hier ook een snor in het kruis (tja… dan denk ik toch weer dat het aan het patroon ligt…#knip #fail) en de rits aan de achterkant was scheef ingezet. Het kant is ook niet mooi gematcht, maar ja, ze moesten het met restjes doen deze opdracht, dus vooruit. Hoewel ze de overige weken goed gepresteerd hebben, denk ik toch dat het terecht was dat zij vroegtijdig de finale verlieten. Op Twitter was iedereen opgelucht. Na hun onsportieve reacties vorige week, is het niet meer goedgekomen tussen hen en het publiek.

Finaleopdracht

De finalejurk, een red carpet dress, werd gemaakt voor Lieke van Lexmond, naar een ontwerp en in opdracht van Addy van den Krommenacker. Hoera! Geen Knip-patroon! Er was al een toile gemaakt, en de finalisten bekeken samen met Nelleke en Addy de pasvorm, wisten zodoende wat er nog aangepast moest worden en kregen van Addy wat tips/wensen etc. mee. Kijk! Dit werkt natuurlijk veel fijner. Leuk leuk leuk! Ik werd echt enthousiast van deze opdracht. 

De jurk van Petra en Aliet, in poederroze:

DHOVDN Finale

Beeldschoon. De kleur doet echt wat voor Lieke, precies de goede tint. Prachtig echt. Ik vind de verwerking van de organza, als gelaagde sleep, heel goed gedaan. Zo elegant. Eigenlijk vond ik deze mooier dan de winnende jurk hieronder. Hij heeft meer WAUW.

Dan de winnende jurk. De organza als losse sleep begreep ik niet helemaal. Het maakte het geheel wat zwaar. Door de donkere stof lijkt het allemaal toch al wat harder.

DHOVDN Finale

Ook heeft Lieke op de catwalk haar haar opgestoken. Ik snap dat dat meer in de stijl past, maar ik vind haar blonde strandkrullen toch echt veeeeel mooier, en het zou volgens mij ook een mooi contrast geven met het zwart van de jurk. De catwalk styling vind ik dus wat minder.

Desondanks vind ik het wel terecht dat Annicke en Marloes gewonnen hebben. De pasvorm van de poederroze jurk was echt beduidend minder (ik heb het teruggekeken). Er was te veel ruimte in de taille, en de schouders zaten niet mooi. De kleur… ja, die kregen ze nu eenmaal toebedeeld, dus misschien moet je dat buiten het oordeel laten.

Bovendien heeft de jury kennelijk gekeken naar het totaalplaatje van de afgelopen 8 weken, en dan zijn M & A sowieso de terechte winnaars.

Toch nog even iets over Petra en Aliet. De eerste paar afleveringen was ik totaal niet van ze onder de indruk. Veel te veel tierelantijntjes (en weet je nog… die “draak”-van-een-cape? – al was dat heel onaardig van Maik). Toch hebben ze me echt verrast, en zijn zij eigenlijk degenen die zich het meest ontwikkeld hebben gedurende deze wedstrijd. Ze hebben zichzelf echt gestrekt tot het uiterste en nieuwe dingen geprobeerd. En als ik eerlijk ben, is dat toch eigenlijk veel interessanter om naar te kijken. Niet?

Hoewel ik de serie nog steeds vind tegenvallen, hebben ze wel wat goedgemaakt met de laatste aflevering: Ineens werd er vol passie en bewondering gesproken over hoe mooi de ritsen ingezet waren, hoe prachtig de paillettenstof gepit was op de voering. Over de mooie valling van de stof en de couturetechnieken die gebruikt waren. Heerlijk vind ik dat. In real life zijn er maar weinig mensen met wie ik die passie deel, dus om anderen zo enthousiast te horen praten over de schoonheid van een naadje… Oke, oke, ik hou op.

Nelleke: yay, Maik: mwah

In conclusie:

De minpunten van dit programma zijn -met stip op 1!- de slechte patronen uit de Knipmode (dat moet en kan echt beter!), de weinige aandacht voor het naaien zelf, weinig uitleg over wat elk duo aan het maken was (Ik had meer van het hele proces willen zien, in plaats van dit ‘hap snap’),  te veel aandacht voor al dat gehaaibaai, en het feit dat alle duo’s een kleur hadden- een beetje kinderachtig vind ik dat.

Leuk aan het programma vond ik de variatie in de opdrachten (herencolbert!), Nelleke Rimmelzwaan (voor altijd zal ik haar stem in mijn hoofd horen: ‘zuiver gewerkt’), de stoffen kokers die naar beneden vielen bij elke uitslag, de styling van Nicolette van Dam, de BN’ers (na enige twijfel), en het feit dat Addy van den Krommenacker de finaleopdracht verzorgde.

Jaja… ik heb echt mijn best gedaan om ook iets positiefs te zeggen, zie je wel? Ik ben zo kwaad nog niet. Wat is jullie mening over het programma? De reacties op mijn review van afl. 3 waren behoorlijk vernietigend (heerlijk om te lezen trouwens!), maar misschien zijn jullie ook iets genuanceerder na die mooie finale?

Er komt een nieuw seizoen, begreep ik. Wie gaat zich opgeven? Komaan!

Dit bericht werd geplaatst in door het oog van de naald en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Door het oog van de Naald – finale en eindoordeel

  1. Nou het meeste heb je hierin goed samen gevat! Ik denk er persies het zelfde over. De finale was voor mij de beste uitzending. Ook omdat het blauwe team er meteen uit ging. Ik dacht echt dat die er de vorige aflevering er al uit zou gaan. Maar ja ze gingen zo te keer dat rtl 4 ze voor de finale er in wilde houden, dat snap ik het trekt meer kijkers. Jammer vond ik ook dat ze dat half uur langer of korter er in hebben gebracht, dat heeft niks met naaien te maken. De eerste 2 afleveringen was ik voor blauw, maar daarna ben ik op paars over geschakeld. Ze hadden meer in hun mars en waren ook nog sportief, altijd rustig op de achtergrond aan het werk. De zwarte jurk heeft naar mijn menig terecht gewonnen. De boothals zat echt mooi, het split viel prachtig, de voering goed verwerkt. Bij de nune jurk waren de ingestikte plooien op de buik echt niet mooi, de corsage was te oud bollig. Het zwarte model in de kleur nune zou ook heel mooi zijn als je die kleur mooi vind. Maar ze hadden geen keus in stoffen, ze moesten doen met wat ze kregen. Nu komt er een tweede seizoen en ik ben benieuwd wat zicht nu aan gaat melden. Groetjes Marie Bartels.

    Like

  2. Marianne zegt:

    In mijn ogen is het format van GBSB op diverse manieren geweld aan gedaan.
    De keuze voor duo’s: alleen bevorderlijk voor drama. De duo’s die het hardste op elkaar vitten of de meest lompe opmerkingen maakten kregen de meeste exposure. Het winnende duo bleef daardoor lang onder de radar, zij hielden zich namelijk alleen met naaien bezig en waren daardoor minder interessant voor de programmamakers. Het werk van individuen zou een grotere varieteit opleveren, nu was elk project een compromis van twee deelnemers, al dan niet met een verschillende stijl.
    De BN-er: vooral gebruikt om een sterretje uit eigen RTL-stal op te voeren. Zinloos interviewtje terwijl de kandidaten bezig waren met wat wij juist wilden zien!
    Jurering: Maik de Boer, die het woord ‘naaien’ niet kan uitspreken zonder te giechelen, mist de expertise van Patrick Grant en kijkt veel oppervlakkiger naar het eindresultaat.
    Belangenverstrengeling: hoewel bij de aanmelding naar amateurs werd gezocht waren er toch deelnemers die ik zo niet zou omschrijven. Een naailerares, iemand die een eigen spijkerbroekenlabel promoot en tenslotte Petra van team Groen, eigenaar van een grote naaimachinezaak (en Berninadealer!). Haar echtgenoot liet geen kans onbenut om op social media ‘hup team groen’ te koppelen aan reclame voor de winkel. De dames verkopen op Stoffenspektakels naaimachines in de fameuze groene jasjes. Zakelijke belangen dus. Dat geeft toch een andere sfeer dan wanneer verpleegsters, militairen en docenten op tv werken vanuit hun passie voor een hobby. Waar in de Britse wedstrijd deelnemers elkaar hielpen, zag je bij ons hoe in de halve finale team Groen een tijdstraf uitdeelde terwijl dat niet verplicht was. Wat een gemiste kans om je van je sportieve kant te laten zien! Nu was het matennaaien (geen woordgrap). Maar misschien krijgt ieder land de tv die het verdient. Ik heb een nare smaak overgehouden aan alle reacties over de deelnemers die niets met de kwaliteiten van hun creaties te maken hadden. Karl Lagerfeld lijkt me geen aardige man, dat verhindert me niet om zijn werk te bewonderen.

    Like

  3. Aline zegt:

    Grappig, ik wilde op zich wel meer van de ontwerper hebben gezien in de show (ipv De Boer mss?), maar die laatste opdracht vond ik juist vrij vlak, weinig ruimte om er een echte klapper van te maken voor de naaisters. Het roze stond LvL idd veel beter, het zwarte vond ik te hard bij haar, maar ja, daar konden de paarse dames niks aan doen.
    Het broekje vond ik wel een leuke opdracht, of vooral het gebruik van de restjes, al vind ik het echt wel logisch dat je bij een broek meer pastijd krijgt ofzo, een proefmodelletje mag maken. Is niet alleen de Knip met lastige pasvorm, ik heb nog praktisch nooit een broek in 1x gepast (niet uit de winkel en niet van een patroon).
    Nee, ik ga niet meedoen, ik ben een solowerker en wil niet op tv. Ik weet ook niet of ik een volgende serie weer kijk, al heb ik wel veel plezier gehad in het kijken met mijn dochter samen (en de finale met beide, een dag later). Al vind ik een wedstrijdje best eens tof, net als een opdracht in kort tijdbestek zien af te ronden (ik heb vorig jaar meegedaan met de PatternReview Sewing Bee, op http://www.patternreview.com, errug leuk, al was ik naderhand wel gevloerd.)

    Like

  4. Ontzettend leuk om je blog te lezen! Gaaf dat je ons hebt leren waarderen! 😉 X

    Like

Geef een reactie

