De blouse die drie maanden duurde – en dat meer dan waard was

Bruyere blouse

Deer and Doe is een van mijn allerfavorietste patronenmerken en toen de Bruyere Blouse afgelopen najaar gelanceerd werd, zat ik zuchtend en kwijlend achter mijn beeldscherm. Het was een van die patronen waarvan ik niet wist dat ik ervan droomde, maar toen ik hem zag, was ik verkocht. Op z’n Vlaams: Zo schoon!

Hoewel de opstart van dit project niet geheel vlekkeloos verliep (ik had per ongeluk te weinig stof besteld), lukte het me toch om alle patroondelen eruit te krijgen. Jaja, u heeft dat al voorbij zien komen op facebook en instagram. Drie maanden geleden. Ahum.

Als het dan toch gelukt was om alles uit te knippen, vertel dan eens waarom dit blouseje zo ontzettend lang geduurd heeft, Rachel?

Bruyere blouse

Awel (alweer Vlaams!), gewoon, je weet wel… Ik werd afgeleid door allerlei andere projecten, door kerst, door Majli’s verjaardag, door een nieuwjaarsdip, door griep, door workshopvoorbeelden, door het updaten van mijn site…

Bruyere blouse

En die blouse lag daar maar, vanuit een hoekje op mijn werktafel mij toe te fluisteren ‘maak mij af, maak mij af”. Ons weekendje Lille was de perfecte schop onder de kont die ik nodig had om hem af te maken (Jaja, ik ben een deadline-typje). Wel een beetje jammer dat ik de knoopsgaten van de manchetten vergeten was open te maken, en ik de blouse dus niet aan kon. Kuch kuch.

Bruyere blouse

De broek die ik hier draag is overigens mijn Jamie Jeans (hier geblogd)

Bruyere blouse

Ik heb voor de hele blouse Engelse naden gebruikt, dat wil zeggen: alle onafgewerkte kanten van de stof zijn naar binnen gevouwen en dubbel doorgestikt. Comme ca:

Chic he? Het is wel wat meer werk dan gewoon aflocken, maar dan heb je ook wat. Het ziet er mooi afgewerkt uit, en de naden zijn ook steviger. Couture, baby!

Bruyere blouse

Mouwsplit. Nailed it.

Bruyere blouse

De stof die ik gebruikte, bestelde ik uit Japan, bij Miss Matatabi, en is een katoenen twill. Het voelt als flanel, zo zacht, maar de structuur is steviger. Echt prachtige stof. Deze kleur is uitverkocht, maar ik zie dat ze dezelfde stof nu in het paars, navy,  lichtgrijs en bruin verkoopt. De verleiding is groot…

Bruyere blouse

Bewijs dat Deer and Doe mijn favoriete patronenmerk is: check!

Deer and Doe is helaas niet te koop in Nederland. Ik bestelde mijn patronen hier. (Duurde heeeel lang! Mijn stof uit Japan was er sneller)

Nog meer enthousiastelingen voor Deer and Doe? (How can there not be?)
Of is er een ander specifiek patronenmerk waarbij je hart bij elke nieuwe release een sprongetje maakt?

Dit bericht werd geplaatst in deer and doe, finished projects, indie pattern company en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op De blouse die drie maanden duurde – en dat meer dan waard was

  1. Khadetjes zegt:

    In België kun je Deer&Doe in sommige stoffenwinkels kopen, dus doe ik dat ook #zucht #patroonverslaving. Ondertussen liggen de Réglisse, Belladone en Bleuet – uiteraard vergezeld van de nodige stof – te wachten op… tja… mij zeker? 😉
    Deze bloes is niet zo mijn ding, maar je hebt er een prachtige versie van gemaakt. ❤ die afwerking!

    Like

    • Rachel zegt:

      Hahaha! Ja, zo heb ik ook nog wat liggen 😛. Volgens mij werken ze inderdaad alleen met fysieke winkels samen, en regelen ze de online verkoop allemaal zelf. Ze verzenden wereldwijd. Wel een gemiste kans, als je het mij vraagt. Ik heb vier weken moeten wachten tot het patroon toekwam!

      Like

      • Wat ontzettend lang! Ik heb een aantal keer besteld via hun eigen webshop en het was er steeds super snel!

        Like

      • Rachel zegt:

        Ja, bij eerdere bestellingen had ik het ook veel eerder binnen. Ik heb na drie weken wel gemaild (ik was bang dat het kwijtgeraakt was in post), en Eleonore zei dat ze vaker trage leveringen hebben, m.n. Naar België en Nederland…😏

        Like

  2. KelliSews zegt:

    Wauw, wat een prachtige afwerking. Haute couture 😉 Staat je mooi!

    Like

  3. Sandra zegt:

    Ik heb je site gisteren pas ontdekt, ik was op zoek naar bloggers die patronen van Deer and Doe gebruikten en zie hier vandaag een prachtige blouse ☺ Je tips over Engelse naden: erg fijn!

    Ik ontdekte al dat de patronen van dit merk niet verkrijgbaar zijn in de winkel, meh, binnenkort online bestellen dus. Ik heb niet echt een voorkeur qua merk patronen al heb ik al tig rokjes uit Allemaal rokjes gemaakt, geldt dat ook 😉😉😉 ? Verder vind ik Burda patronen mooi en Butterick is fijn voor mooie basics.

    Like

    • Rachel zegt:

      Leuk dat je mijn site hebt gevonden, en ook meteen reageert! Maar je weet het vast: als je de patronen bestelt, verwacht ze dan niet dezelfde week in huis 😉. Burda vind ik vaak wel mooi, maar ik heb een hekel aan naadwaarde toevoegen. Met Butterick heb ik geen ervaring. Kennelijk heb ik nog nooit iets van ze gezien waar ik enthousiast van werd. Ik zal eens beter kijken😊

      Like

  4. Erg mooie blouse. En je naden zijn zo deftig afgewerkt.

    Like

  5. IngeMaakt zegt:

    Mooi!!! En netjes ook, sjiek die Engelse naden (ik wist niet dat dat zo heet). Kennelijk is dit een patroon dat wat tijd nodig heeft, die van mij ligt ook al een poosje uitgeknipt te wachten 🙂

    Like

    • Rachel zegt:

      o haha! Dan ligt het gewoon aan het patroon! Ik begin nu wel te twijfelen of dit Engelse naden heten. In het Engels heten het Flat Felled Seams. Op een of andere manier ben ik beter thuis in de Engelse naaitermen dan in de Nederlandse…. Achja, what’s in a name?

      Like

  6. Aline zegt:

    Heel heel chique! Staat je goed. En ja, bekend fenomeen. Donna Karan en DKNY patronen van Vogue, praktisch allemaal onweerstaanbaar, mar ih bijzonder de jurken – ik ben gek op patroonpuzzels. Op de voet gevolgd door Voguepatronen van Isseye Miyake, zelfde reden. Wel duur, ondanks aanschaf in uitverkoop, maar zoooo mooi *zwijmel*

    Like

    • Rachel zegt:

      Jaaaaa, Donna Karan! Maar jij zit dus in de Vogue hoek. Soms schrik ik ook wel eens van de prijzen van losse patronen, maar aan de andere kant: ik betaal liever wat meer als ik weet dat het een goed patroon is, dan dat geëtter met de Knip. Maar als je gek bent op patroonpuzzels vond je de laatste opdracht in GBSB (met dat Japanse topje uit drape drape) vast ook superleuk!?

      Like

      • Aline zegt:

        Ja, die vond ik super! Ik kreeg ooit voor mijn verjaardag de boeken “Drape, drape”, (er zijn er 3, ik heb ze allemaal), daar staat een dergelijk shirt in, maar dan van tricot (al kan het mss ook van niet-tricot). Ik heb de boeken in het Japans, dus met voor mij onleesbare instructies. Gelukkig zitten er nummertjes en tekeningetjes bij waar de werkvolgorde en -wijze uit af te leiden is. Echt té leuk. Ik koop Vogue trouwens altijd voor 5-6 dollar per patroon, rechtstreeks bij Voguepatterns.com. Verzendkosten zijn wel hoog (1-3 patronen 15 dollar, 4-7 25 dollar), maar dat kan heel dik uit. Ik blijf onder 22 euro, dus combineer vaak met Butterick en/of McCall’s, die dan slecht 2-3 dollar zijn. Ik heb er héél veel (inmiddels), dus toch wel voor een aardig kapitaaltje. Tegenwoordig zit ik trouwens ook erg in de Burdahoek en La Maison Victor doet het ook goed. Ik ben gewoon een hamsteraar…

        Like

      • Rachel zegt:

        haha!!! Ik probeer me wel in te houden, en koop tegenwoordig alleen wat ik echt ga maken (tenminste… ik doe daar ene poging toe). Ik koop ook wel regelmatig PDF patronen, al heb ik een hekel aan het knippen en tapen. Maar ja, wel instant gratification. Je kunt meteen aan de slag he?

        Like

  7. nobutterfly zegt:

    Wat vreemd dat het zo lang duurde, ik bestel altijd via haar site. Je kan haar patronen wel in de gewone winkels vinden, maar blijkbaar wil ze niet dat die ook via de webshops verkocht worden. Meestal heb ik die op twee dagen (België) en dat is toch sneller dan een bestelling bij miss Matabi

    Like

  8. Wendy zegt:

    Eindelijk lees ik deze parel… Was precies wat verloren geraakt in mijn lijst… Maar beter nooit dan laat! Je Vlaams is trouwens super goed! 😉 Nu nog een paar ça va’s verwerken (niet te verwarren met cava’s) en je kan zuidwaarts migreren.
    Je blouse is trouwens super mooi! En engelse en franse naden zijn ook mijn favorieten voor blouses! Ik breng trouwens morgen een post over naden afwerken! Wat een toeval…
    En ik ben ook een Deer and Doe fan, hoewel ik mijn Airelle niet zo apprecieerde en dus naar het goede doel bracht. Ik denk dat het grotendeels aan de stof lag, ik zou die nog eens een nieuwe kans moeten geven… Ik geloof ook dat die kraag niet zo mijn ding was, of was het het beleg van de kraag waar iets mis mee was? Ik weet het niet meer…
    Maar mijn Bleuets zijn bij mijn favorieten. En ondertussen slingeren er hier 4 Plantains rond… Ik moet dringend nog eens gaan kijken op hun site! En er komt binnenkort een nieuw patroon uit! Joepie!!!

    Like

Geef een reactie

