Waarom ik naai

Soms zit ik zo middenin een project dat aan alle kanten ontspoort, dat ik vergeet waarom ik überhaupt zelf dingen maak. Dat zijn de momenten, lieve lezers, om dit lijstje er eens bij te pakken.

10 redenen waarom ik naai:

1. Als je je eigen kleding maakt, heb je altijd iets unieks. Een van de terugkerende thema’s (trauma’s…) in mijn leven, is dat anderen mij kopieerden. Ik vind het verschrikkelijk  om een ander in dezelfde kleding te zien. Mijn drang naar authenticiteit is alleen maar meer gegroeid sinds ik zelf kleding maak.

2. Het feit dat het een gebruiksvoorwerp is dat je maakt. Als het af is zet je het niet op de plank of in een vitrinekast, maar kun je het aantrekken en de hele dag met je meedragen! En dat voelt geweldig. Het is iets praktisch en iets dat me beter past dan de dingen die ik in de winkel kan vinden.

3. Het voelt geweldig om van een stukje stof en wat garen iets te maken dat je echt aan kunt trekken.  Een tweedimensionaal stukje stof wordt driedimensionaal.  Naaien is een fantastisch middel om creatief mee te zijn. Je kunt spelen met kleur, textuur, stof, lijnen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Om nog maar te zwijgen over al het leuks dat je voor kinderen kunt maken…

nani iro birthday dressMajli’s verjaardagsjurk (hier geblogd)

4. Naaien doet op heel veel aspecten van mij een beroep: ruimtelijk inzicht, puzzelen, ontwerpen, probleemoplossend vermogen, combineren van kleuren, geduld, precisie, vooruitdenken. Er zit veel uitdaging in.

5. De kleding die ik zelf maak is met oog voor detail en met aandacht en liefde in elkaar gezet. Daar kan geen gekocht kledingstuk tegenop, hoe mooi ook!

6. Naaien voelt zelfvoorzienend.  Oke, ik ben afhankelijk van mijn stroomleverancier, stofweverijen en patroonontwerpers, maar toch voelt het alsof ik voor een deel in mijn eigen behoeften kan voorzien. Net als je eigen moestuin hebben. Rock the needle, baby!

Miette wikkelrokMiette wikkelrok (hier geblogd)

7. Er is altijd wat bij te leren. Altijd! Bij elk kledingstuk dat ik maak, leer ik wel iets. Ik word elke keer beter. Het vooruitzicht van zoveel leerstof…dat gaat nooit vervelen.

8. Het zelf maken van iets geeft heel veel voldoening. Het hele proces van het ontstaan van een kledingstuk, dat echt onder jouw handen ontstaat blijft fascinerend. Het is het proces dat je moet waarderen, omdat het niet zomaar in 30 minuten gepiept is – patroon aanpassen, stof zoeken, de pasvorm testen, naaien, en dan… fantastisch! *insert big smile*

Camera Roll-302Maxirok (hier geblogd)

9. Het is een connectie met het verleden. Mijn oma naaide al, mijn moeder naaide. Naaien is een manier om me verbonden te voelen met hen. Mijn oma was coupeuse en ging net na de oorlog met een naaimachine op de fiets naar het buurthuis om daar naailes te geven (ik weet niet zeker of dit accurate informatie is, maar het beeld van mijn oma met een naaimachine achterop zit nu eenmaal al jaren in mijn hoofd, en dat laat ik graag zo…;)

10.En als laatste: van naaien word ik blij!

Afsluitend: waarom naai jij? Wat zijn jouw top redenen om te naaien? Ben ik iets belangrijks vergeten?

Medebloggers, misschien is het leuk om zelf een stukje te publiceren over wat jou beweegt om te naaien/haken/breien/handwerken. Laat een link naar je blog hieronder achter in de comments, dan kunnen we elkaar inspireren en bemoedigen in tijden van tegenspoed.

Dit bericht werd geplaatst in door het oog van de naald, finished projects, just talk, naaien en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Waarom ik naai

  1. Het Machien zegt:

    Bij mij is naaien ondertussen een deel van mezelf geworden. Ik vind het heerlijk om iets te bedenken en het dan gewoon te maken, gewoon, omdat het kàn. Bijna elke reden die je aanhaalt kan ik beamen, zeker de laatste. Met hersenen die constant knetteren van de actie, word ik van naaien (meestal) helemaal ‘zen’, thank God 🙂

    Like

  2. セレネ zegt:

    Haha, reden 1 is wel grappig 🙂 Afgelopen zomer hadden drie vriendinnen (die elkaar niet kennen) alledrie hetzelfde jurkje gekocht. Ik had het jurkje ook zien hangen toen ik door de stad liep, dus ik wist waar ze het vandaan hadden…
    Als ik dingen koop, vragen mensen “heb je het zelf gemaakt?” en als ik dingen zelf maak, vragen ze “waar heb je dat gekocht?”. Blijkbaar zien de zelfgemaakte dingen er toch beter uit 😛
    En ik ben het met al je redenen wel eens!

    Like

Geef een reactie

