Door het oog van de naald – afl. 5

Ik wilde dit programma op voorhand echt heel hard liken, maar ik begin nu onder ogen te zien dat het ‘m gewoon niet gaat worden.  Toch kan ik het niet laten om te kijken, en heb ik er dus ook weer wat over te zeggen.

Voordat ik losbrand, wil ik wel gezegd hebben dat ik het heel leuk vond dat er een kinderkleding – opdracht bij zat. Ja, echt. Met heel leuke resultaten ook. het niveau wordt wel steeds hoger, dat is leuk om te zien.

dhovdn kinderkleding

Maar dan. Dan wordt er een nieuwe spelregel ingevoerd. Het duo dat de eerste opdracht wint, krijgt niet langer het privilege van de doorpas met de BN’er, maar mag in plaats daarvan een halfuur langer doorwerken. Okee, ik vind dat al vreemd eigenlijk, maar ach, ik kan er mee leven. Het echt erge en gênante, is dat zij ook een ander duo moeten aanwijzen dat een halfuur minder de tijd krijgt. Dit meen je niet! Je mag je mededeelnemers dus ook nog even lekker naaien! En bedankt.

Jammerjammerjammer.

Voor zover er al sprake was van een warme band of gezellige sfeer tussen de deelnemers, is die nu om zeep geholpen. Met dank aan de programmamakers. Wat Een Domme Zet.

door het oog van de naald afl 5Kijk. Hier was het nog gezellig. 

Ik kan maar een reden bedenken waarom je dit zou doen als programmamaker, en dat is ‘de strijd tussen de duo’s vergroten’. Waarom? Ja, okee, het is een wedstrijd. Nou en? Kan een wedstrijd niet ook gewoon gezellig zijn? Mogen we ook eens genieten? Mag het plezier dat de deelnemers met elkaar hebben ook eens zichtbaar zijn?  En trouwens, we zitten hier toch niet naar de pubers uit Hollands Next Top Model te kijken? Dus hoe erg hopen ze precies dat het uit de hand gaat lopen? Bah!

Verder vind ik het ook niet eerlijk om de duo’s te vergelijken en te beoordelen op afwerking en kwaliteit als ze niet dezelfde omstandigheden hebben gehad om in te werken. Dat kan niet eerlijk zijn eigenlijk, hè? Juist, en dat is klaarblijkelijk ook helemaal niet de bedoeling van de makers.

Waar aanvankelijk nog gezegd werd dat dit programma een zoektocht was naar ‘coupeur 2.0’, wordt het steeds minder een programma over een ambacht, en steeds meer een amusementsprogramma. En het laatste greintje integriteit just left the building. 

Het is helemaal niet mijn bedoeling alleen maar te bashen op dit programma, want ik was superenthousiast toen ik er voor het eerst over hoorde (toen dacht ik nog heel even dat het een soort Sewing Bee – de Britse variant – zou gaan worden), maar ik wil ook eerlijk zijn. En als ik eerlijk ben, ben ik denk ik… teleurgesteld?!

door het oog van de naald afl 5

Er zijn wel mooie dingen gemaakt trouwens. De opdracht voor Sharon vond ik heel leuk, en ik vond wederom de creatie van Annicke en Marloes het mooiste. Ik snap niet waarom ze dat te gekke korset niet heeft gekozen! De winnaars van de BN’er opdracht waren Anje en Nelly (ja, het duo met het halfuur extra…): Ik vond dat niet de beste optie, maar ik hou niet van nepleer. Ook niet van echt leer trouwens. Tenminste niet als mini-rok. Tikje ordi.

dhovdn korset sharonDeze had je moeten kiezen, Sharon! 

Teleurgesteld, dat ben ik. Ik had zo gehoopt dat het plezier van zelf dingen maken van het scherm af zou spatten, dat het aanstekelijk zou zijn. Wat een gemiste kans.

Ik ga even in mijn kussen liggen huilen, en daarna mijn verdriet weg-eten met een goed stuk pure chocola. Iemand een stukje?

Dit bericht werd geplaatst in door het oog van de naald, review en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Door het oog van de naald – afl. 5

  1. Ben het helemaal met je eens. Dit is een stuk minder gezellig en leuk om te kijken dan de Great British Sewing Bee. En dat halfuurtje minder aan de medekandidaten geven. Vind ik ook niet echt leuk. Voordeel behalen omdat je iets gewonnen heb, is tot daar aan toe.

    Like

  2. Aline zegt:

    Ja lekker. Ik heb er niets aan toe te voegen, een gemiste kans voor RTL. Ga je de rest nog kijken?

    Like

  3. Wendy zegt:

    Wat jammer om dit te lezen. De Sewing Bee vind ik geweldig, vooral omdat het de sfeer en kameraderie zo mooi weergeeft die ook te vinden is online tussen de naai(st)ers. Hier op TV is een Amerikaans programma en dat noemt CutThroat Kitchen en dat is ook zo een spel waar je je medespelers mag saboteren en ik vind dat verschrikkelijk. Winnen omdat je beter bent (en dan eventueel een voordeel voor krijgt, hoewel ik dat niet nodig vind) is een ding. Winnen omdat je een ander de pas afsnijdt en saboteert, kan je bezwaarlijk echt winnen noemen… Dat stukje chocolade mag je opsturen 😉

    Like

  4. Ik heb het opgegeven, merkte dat ik me aan de helft van het programma irriteerde. Waarom moeten ze er nou zo nodig een oneerlijke wedstrijd van maken? En voor een programma dat over couture gaat wordt er maar bar weinig informatie gegeven over technieken en stoffen.

    Like

Geef een reactie

