Door het oog van de naald – afl. 3

In voorstukjes had ik al gezien dat Esmee van Kampen de BN’er was die aangekleed zou worden deze aflevering. Superleuk, vond ik. En wat een goed idee! Style has no size – je weet toch…? Mijn verwachtingen waren dus best hooggespannen, want een plussize model aankleden vergt inderdaad wel wat extra kennis: je moet weten wat wel en niet werkt.

In het blauw: Marianne en Louise (winnaars van de BN’er opdracht),
Op de achtergrond:  Niek en Soufyan

Omdat ik gisteravond wat beters te doen had (ja, ook ik had een afspraak met Mr. Grey…), keek ik vandaag aflevering 3 terug. En, ik kan het niet anders zeggen, wat heb ik me zitten ergeren zeg.

Om te beginnen vond ik een aantal opmerkingen van kandidaten ontzettend onaardig en eigenlijk respectloos. Naaien voor een plussize “kost zoveel stof” en “doet het ontwerp geen eer aan”, etc. En Maik de Boer vond het kennelijk ook nodig om te zeggen dat dit in deze uitdaging ‘zwaar ging wegen’. Echt, dat zei hij!  Ieuw!

Esmee van Kampen in de winnende outfit (al kijkt ze niet superenthousiast…)

Het grappige vond ik, dat het duo dat het meest positief stond tov naaien voor een plussize, ook het winnende kledingstuk maakte. Karma bitch!

Verder: de patronen. Zoals ik al vaker (te vaak?) heb gezegd: ik ben geen fan van Knipmode.  Het maxidress patroon van de eerste opdracht vond ik al niet erg fantastisch, maar de patronen voor Esmee van Kampen vond ik echt verschrikkelijk. Een tuniek (met elastiek! Oh, gruwel) en een cape! Voor een plusmaat! Ow Mai Gawd! Gelukkig waren de meeste kandidaten wel zo slim om de elastieken tunnel eruit te laten, maar dan nog…. een tuniek. Gewoon… nee.

Het Knip patroon van de tuniek – mag ik even overgeven? 

Ik heb hier een theorie over. Luister! Esmee mocht zelf vertellen wat ze graag voor kledingstuk wilde. Ze begon met ‘een goed, loszittend shirt voor dansrepetities, een beetje sexy, maar comfortabel’, you get the idea. En daarna voegde ze er aan toe: ‘misschien een tuniek’. Ja toch? Oke, dus mijn theorie is dat ze dat eerste eigenlijk echt wilde, maar dat de Knip daar geen geschikt patroon voor had (want bij Knip weten ze niet wat sexy is), en dat ze toen moest settelen voor ‘tuniek’. En alsof dat nog niet erg genoeg was, drongen ze haar ook nog een cape op. Viel het jullie ook op dat de stijlfoto die ze lieten zien bij de cape een foto van een superslank model was? Tssss. Plank. Mis.

Iets kleins waar ik me ook bij de vorige afleveringen een beetje aan stoorde (ik ben eigenlijk opgeleid tot docent Nederlands, dus dit is een klein restje beroepsdeformatie): Nelleke heeft het steeds over ‘gelijkwaardig’: “De rimpels moeten gelijkwaardig verdeeld worden” en”de voeringzoom en de rokzoom zijn niet gelijkwaardig aan elkaar”. Hoezo gelijkwaardig? In een relatie ben je gelijkwaardig (of niet, als je pech hebt)). Nelleke bedoelt gelijkmatig, of gelijk, of evenwijdig. Maar niet gelijkwaardig! Uch.

Nu hou ik op met zeiken. Misschien heb ik een te donkere bril op, of moet ik bijna ongesteld worden, maar meer kan ik er even niet van maken. Jullie? Heb ik de lichtpuntjes over het hoofd gezien? De pareltjes?

Hoewel, nu ik het erover heb… mijn favo maxidress was de blauwe met de watervalhals en gouden ceintuur (het was de jurk van Annicke en Marloes, het ‘aubergine’ duo dat ik in mijn review van afl. 1 al als favoriet aanmerkte). Ze wonnen niet, maar toch.

Tuniek en vest van Niek en Soufyan. Mooi, stylish, maar niet goed afgewerkt 

Verder vind ik Niek en Soufyan nog steeds heel leuk. Die lelijke doorgestikte hals snap ik niet echt. Als ze zoveel jeans maken, doe je zowat niets anders dan doorstikken. Maar ja, dat is natuurlijk op een industriële machine, ik weet uit ervaring dat dat toch preciezer, rechter en gelijkmatiger naait. En ooooo ja, toch nog iets suikerzoets…. Niek heeft een dochtertje, en daar maakt ie een mini spijkerbroekje voor. Te cute!

Kijk eens aan, ik word al wat milder en lichter.

Maar al die nare opmerkingen over plusmaten blijven toch een beetje nazoemen bij mij. En misschien is dat wel precies de toon die dit programma kenmerkt, en die mij een beetje tegenstaat. Ik hoopte dat er een band tussen de kandidaten zou groeien, dat er gelachen zou worden, dat iedereen sympathiek zou zijn, dat de sfeer goed zou zijn, dat het plezier van dingen maken er meer vanaf zou stralen… Ik ben een optimist, dus ik geloof dat het nog kan. Wat denken jullie? En wat vonden jullie van al die tegenzin om voor een plussize te naaien? Is die angst terecht?

Dit bericht werd geplaatst in door het oog van de naald, just talk, knipmode en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Door het oog van de naald – afl. 3

  1. Sonja Bosma zegt:

    hahahah…ik moet wel om je lachen hoor! Helaas heb ik ook nooit xs gehad…… maat s trouwens ook niet 😉
    Met veel dingen ben ik het wel eens…..maar als de kids net op bed liggen en je moe en uitgezakt op de bank hangt…..kijkt het wel lekker 🙂
    Iets maken voor iemand met een maatje meer is juist leuk!! meer uitdaging….
    Die slanke modellen kleding is niet zo’n kunst…daar staat een komo nog leuk bij 😉

    Like

    • Rachel zegt:

      Hahaha!! Een komo! Lol! Iets maken voir een +size is inderdaad juist een leuke uitdaging!
      Ik vind het trouwens nog steeds best een leuk programma, en ik blijf ook gewoon kijken, maar ik vind dat het wel wat warmte kan gebruiken 😉

      Like

  2. Anne zegt:

    Leuk stukje! Voor mij herkenbaar. De toon vind ik in nederlandse programma’s wel vaker minder.
    Die knipmode patronen daar blijf ik mij aan storen, inderdaad een beetje sexy of aansluitend lukt mij nooit met die patronen. Het wordt altijd een soort tent 😕
    Mijn voorkeur blijft uitgaan naar de BBC variant. De sfeer lijkt daar veel beter, de patronen zijn prima en het niveau is leuk gevarieerd. Dit jaar zelfs met 4 mannen!

    Like

    • Rachel zegt:

      Ja klopt! Toen ik net begon met naaien maakte ik regelmatig iets uit de knip, maar ik was altijd teleurgesteld. Toen had ik nog geen benul van de veelheid aan keuze in goede patronen…
      Ik probeerde in het begin bewust niet te vergelijken tussen dhovdn en gbsb, maar nu ze allebei tegelijk uitzenden ontkom je er eigenlijk niet aan…😎

      Like

  3. Wat schrijf je toch lekker! En supergoed dat je deze blog hebt hoor, want ik als leek had geen idee dat er buiten de knip nog meer mogelijkheden waren! (ik heb geen naai-genen, of hoe heet dat, maar in het geval dat ik weer eens een periodieke aanval van: dat wil ik ook doen, heb, dan weet ik dat ik niet enkel op de knip ben aangewezen)
    En ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, want mijn moeder maakte vroeger veel voor ons, maar bij blouses en zo, zat het nooit lekker bij je armen/oksel… vraag me niet wat, maar iets klopte er niet…. (en dat lag volgens mij niet echt aan mijn moeder)

    Like

    • Rachel zegt:

      Hihi, aah gossie, je hebt toch geen jeugdtrauma aan zelfgemaakte kleertjes he?
      Misschien moet ik eens een blogje wijden aan de goede alternatieven voor Knip en Burda, juist als je een beginnende naaister bent… Dan kun je, tegen de tijd dat je de naaikriebels krijgt, even komen checken 😉

      Like

  4. Marianne zegt:

    Twee dagen na de uitzending ben ik nog steeds kwaad over deze wanvertoning. De in mijn ogen ergste opmerking heb je nog niet genoemd. Maik de Boer gaf tot twee keer toe de expliciete opdracht om Esmee mooier te maken. Je zag haar verschieten. De patronen waren natuurlijk een aanfluiting, iemand vraagt een sexy kledingstuk en wordt verstopt in een vormeloze hobbezak. Voor het geval er daarna toch nog een ronding te bespeuren valt gooien we er nog een extra laag stof, liefst fleece, overheen. Arghh!
    Tegen beter weten in maak ik nog weleens iets uit de Knipmode. Ik blijf hopen dat ze ooit het niveau van voor 1995 terug vinden. De huidige redactie is zo ingekakt, dat ik alleen daarom al fan van Tom en Dominique ben. De winnaars worden gastredacteur en deze twee zullen niet zuinig zijn met hun kritische opmerkingen!
    O ja, en als journalist/redacteur/taalpurist ben ik blij te horen dat ik niet de enige ben die de kriebels krijgt van Nelleke’s ‘gelijkwaardig’!

    Like

    • Aline zegt:

      Ik vond het ver-schrik-ke-lijk. Zoveel positieve energie als ik kreeg van GBSB gisteren zoveel negatieve leverde de aflevering woensdag op. Hoorde je trouwens de opmerking van Nelleke dat het sowieso geen goed idee is om een koordje in de taille te doen als je een plussize hebt? Waarom Geef Je Dan Dit Patroon? Überhaupt, waarom geven ze een patroon? Heb je het nodig? Je hoeft er volgens mij niks mee te doen. Jouw analyse lijkt mij een heel aardige – en dat is waar het hele programma naar riekt: commercie. Niks mis mee op zich, zolang het maar niet in de weg zit, en dat lijkt hier wel het geval.
      Verder zat ik nog even te kauwen op wat de kandidaten nou precies moeten kunnen.
      – Kunnen naaien? Niet echt, de jeansboys zijn gewoon door (ja, ze zijn leuk, maar het hing in elkaar, eerlijk is eerlijk)
      – Trendy zijn? Ja, volgens Maik, die totaal respectloos keihard gaat zitten uitlachen als ie het niet modieus genoeg vindt.
      – Passend krijgen? Mmm, als je geen of slechts een half uur van tevoren de mogelijkheid krijgt om te passen…
      – Aansluiten bij de smaak, stijl, figuur, leeftijd van de gast? Tja, maar hoe weet je die, en weer: passen mag niet.
      Ik had goede hoop na vorige week, maar hier zat zoveel laag-bij-de-gronds en het is zo vlees noch vis – als het volgende week weer zo is haak ik echt af, kan mijn energie wel beter besteden. Jammerjammerjammer. En knap, om zo’n tof concept zo te kunnen verprutsen.

      Like

  5. Aline zegt:

    P.S. Ik geloof dat ik per ongeluk op beantwoorden heb geklikt bij Marianne, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Sorry.

    Like

  6. mooivanmo zegt:

    Ik krijg een beetje de rillingen van dit programma. Ik vind het erg leuk dat er meer aandacht aan naaien gegeven wordt, maar of dit nou de manier is… Ik snap het hele concept van de duo’s niet, ik vind de patronen van de Knip waar ze steeds mee komen verschrikkelijk (en vind het ook raar dat de kandidaten afgerekend worden op ‘fouten’ die heel duidelijk voort komen uit foute patronen – zoals in de eerste aflevering die jurk die bij álle koppels niet goed aansloot op de rug) en ik vind vooral de toon heel vervelend. Het is allemaal zo venijnig. De jury doet niet eens een póging om aardig te zijn (ok, die ene cape wás lelijk, maar moet je de kandidaten dan echt uitlachen en belachelijk maken??), de kandidaten lijken onderling ook helemaal geen binding te hebben en lijken elkaar naar het leven te staan. Dit in schril contrast met de BBC-versie, waar de kandidaten dan wel aan een wedstrijd meedoen, maar ze vooral lijken uit te stralen het heel leuk vinden om met z’n allen bezig te zijn met hun passie. Nee, ik kijk het wel (zelfkastijding?), maar mijn voorkeur gaat absoluut uit naar de BBC-versie!

    Like

  7. Aline zegt:

    Wat vond je van aflevering 4 gisteren?
    Ik vond m leuk. Van mij hoeft dat gekat op de andere deelnemers niet zo, dus Tom mag er wel uit, maar wat er gemaakt werd, hoe het gepresenteerd werd, 100x beter dan vorige week. Deze aflevering zette naaien wel degelijk in een gunstig daglicht, zonder dat half denigrerende toontje op de achtergrond. Leuk!

    Like

  8. joop zegt:

    och, al die toontjes en oneliners….ook best lachen eigenlijk. Ik realiseer me maar al te goed dat het vooral veel (toepasselijke term) knip- en plakwerk van de redactie is. Beetje geforceerd ‘er moet ook nog wat humor en rivaliteit in’ of zo. Blij dat, na de toch wat ‘nietsige’ aflevering 1, er nu wat meer aandacht en beelden zijn van het naaien zelf: wat doen die lui daar nou, en wat maakt het nou zo lastig….. en euh…modebewust ben ik kennelijk totaal niet, want van het oordeel van Mike begrijp ik keer op keer niets!

    Like

  9. Sandy zegt:

    Kun je inderdaad eens een blog maken over patronen?

    Like

  10. Pingback: Door het oog van de Naald – finale en eindoordeel | Maak Het Met Rachel

  11. Pingback: (C)Harley top: patroonmix | Het Machien

Geef een reactie

