Online stof kopen: de beste Nederlandse webwinkels

Er zijn van die momenten dat je toe bent aan iets speciaals, iets extra moois, iet specifieks dat je niet op de markt of in de plaatselijke stoffenwinkel vindt. Dat zijn de momenten waarop ik mijn heil op het internet zoek. Online is namelijk alles te krijgen! Ik bestel zowel in binnen- als buitenland, maar omdat ik deze post niet te lang wil maken ga ik nu alleen even in op Nederlandse webshops. Binnenkort zal ik wat meer vertellen over bestellen uit het buitenland, en hoe ik dat aanpak.

Als ik haast heb met een project, bestel ik mijn stof binnen Nederland, want dan heb ik het meestal de volgende dag al in huis. Maar waar moet je zijn voor de mooiste stofjes?
Hieronder mijn favoriete online adresjes:

stoffen

Van Marieke: Gevestigd in Den Bosch (je kunt op afspraak ook ‘live’ de stofjes gaan bekijken), verkoopt overwegend stof van Amerikaanse en Japanse ontwerpers, maar ook Petit Pan en Soft Cactus. Veel kinderstofjes met leuke patoontjes, maar ook wat meer ‘volwassen’ prints. Ook verkrijgbaar: fournituren, Japanse patronenboekjes en washi tape. Prijzen liggen tussen E15 – E25 p/m. Verzendkosten: E3,25 (naar Belgie: E3,75). Pakketpost is iets duurder.

image
bron foto

De Stoffenkraam: Een grote keten, met meerdere winkels in het midden en Oosten van het land. Megaveel keus! Verkopen stoffen van de grote Nederlandse groothandels (KnipIdee, Nooteboom, Dapper, Polytex, Stenzo, en meer). Hier bestel ik goede basics, of als ik meerdere verschillende dingen nodig heb. Katoen, tricot, fleece, tule, kant, etc. etc. Ik heb eerder ergens geroepen dat de sitenavigatie ruk was, maar een paar maanden geleden is de hele site vernieuwd, en het is echt een stuk beter geworden. Ook verkrijgbaar: patronen(boekjes), wol, brei-en haaknaalden. Prijzen zijn, vanwege het grote aanbod, zeer uiteenlopend, maar voor een leuk katoentje betaal je +/-. E8 p/m. Verzendkosten: E6,95 voor pakketpost, E3,85 voor brievenbuspost (naar Belgie: E10,60).

Bas Bastiaans Modestoffen: Een van mijn nieuwste favorieten. Prachtige modestoffen, heel erg on trend. Ze hebben vaak echt heel mooie printjes en bijvoorbeeld mooie viscosestoffen, verschillende tricot kwaliteiten en mooie chanel-achtige stofjes. Ook katoenen kinderstofjes. Verzendkosten: E6,95 (maar als blijkt dat je bestelling toch in een envelop past, wordt het te veel betaalde teruggestort) (pakketpost naar België E9,60).

stoffen onlinewww.stoffen-online.nl

Stoffen-Online: Superveel gave prints hier. Ook vaak leuke prints op canvas, voor als je wat stevigers wilt (een tas of gordijnen). Verzendkosten: E6,95 (E7,95 naar Belgie)

Stoffen.net: Supergoed gesorteerde winkel, met zowel basics als modestoffen. Wat ik heel fijn vind aan deze site, is dat er een supergoede zoekfunctie is, die ook echt goed werkt. Je kunt sorteren op kleur, materiaal, gebruik, motief…. echt heel fijn als je op zoek bent naar iets specifieks. Verder kun je alles wat je tegenkomt en interessant vindt op je virtuele stoftafel leggen. Dat werkt toch wel heel fijn hoor. Als je klaar bent met zoeken, ga je naar de stoftafel en maak je een keuze. Ideaal! Verzendkosten: E5,95 (ook naar België)

Dekkers Stoffen: groot assortiment kinderstoffen, modestoffen en fournituren. In de collectie: Stenzo, Dapper, Eline Pellinkhof, etc). Ik bestelde er bijvoorbeeld de groene sweaterstof voor dit jurkje (op dit moment alleen nog in rood verkrijgbaar). Verzendkosten: E4,99 voor een pakket tot 2 kg (ook naar België). Brievenbuspost is goedkoper.

rijstextileswww.rijstextiles.com

Rijs Textiles: Yes please! Een van de grotere online winkels die ook designerstoffen verkopen. Ze hebben een mooie collectie kinderstoffen voor scherpe prijzen (Timeless Treasures, Camelot, Lillestof, Soft Cactus, etc), en hebben bovendien een hele afdeling dansstoffen. Binnenkort ga ik eens heerlijk loeren daar en mag Isja iets moois uitkiezen. Ze zit sinds kort op turnen, dus mijn vingers jeuken om zo’n leuk pakje te maken!  Verzendkosten: E4,90 (ook naar België en Duitsland)

Stenzo-stoffen-blauw-grijs-sterren-Jipshop-1

Wat bestel je wel en wat niet online? 

Wat ik sowieso zonder aarzeling online bestel, zijn katoenen (kinder)stofjes. Ik ken de kwaliteiten van de meeste merken, en twijfel meestal niet aan de geschiktheid voor een bepaald project. Alle bovengenoemde webwinkels verkopen kwalitatieve stoffen (De Stoffenkraam heeft soms wat goedkope meuk, maar dat is dan ook altijd euh…goedkoop, dus dan weet je wel hoe laat het is). Wat ik ook online bestel is tricot of jersey, mits er een goede beschrijving bij staat van de dikte of soepelheid van de stof. En verder hanteer ik de regel: zou ik er wakker van liggen als ik dit bestel en het toch tegenvalt? Als ja, dan bestel ik het niet.
Dat geldt bijvoorbeeld voor duurdere stoffen, wol of zijde. Vooral wol (voor een jas bijvoorbeeld) zou ik niet zo snel online bestellen. Een winterjas moet echt goed zijn. Dus de kleur, maar ook het materiaal: de dikte, soepelheid, structuur, textuur. Dat zijn allemaal belangrijke factoren als je wol koopt. En moet je dus voelen en zien (en likken als je de doctor bent).

03ae3a4c24d04b7d8f99111b45923a71

Ik ben benieuwd… wat bestel jij wel of juist niet online? En heb je nog goeie adresjes die je wilt delen met mij en andere lezers?

*Deze blog is onderdeel van de serie ‘Op Stoffenjacht‘, waarin ik allerlei goeie adresjes tip.*

Dit bericht werd geplaatst in Op stoffenjacht en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Online stof kopen: de beste Nederlandse webwinkels

  1. Pingback: Op Stoffenjacht – de serie | Maak Het Met Rachel

  2. fenna zegt:

    Mooie lijst met bekende namen. Ik mis nog http://www.noeks.nl en http://www.3pp.nl
    Heerlijk online shoppen en snelle service.

    Like

    • Rachel zegt:

      Ja klopt, dank je. Ik ken ze wel, maar heb er nooit besteld, daarom staan ze niet in het lijstje. Maar misschien is het wel een idee om een wat completer overzicht te maken. Van alle Nederlandse webwinkels bijvoorbeeld.. (O jee, waar begin ik aan?)

      Like

  3. Marianne zegt:

    De webshop van TST stoffen, stoffenbestellen.nl Prachtige bedrukte zijde, rand- en paneelstoffen, linnen en mohair. Ik kende TST van het Stoffenspektakel, maar je weet hoe het gaat: een week later besef je dat die ene stof die je niet kocht net is wat aan je geluk ontbreekt. Gelukkig kun je het nu bestellen.

    Like

  4. Pingback: Online stoffenjacht: bestellen in het buitenland | Maak Het Met Rachel

  5. inspinration zegt:

    Ik ben zelf erg fan van http://www.joyfits.nl Hele lage verzendkosten en erg leuke kindertricots van de bekende designers.

    Liked by 1 persoon

  6. Studio Elf zegt:

    Mag ik ook mijn eigen webwinkel noemen? Wij hebben voornamelijk volwassen, moderne prints en veel fournituren. Alles is te vinden op http://www.studioelf.nl

    Like

  7. Leontine zegt:

    Op http://www.lapjesdief.nl zijn de stoffen van Stenzo te vinden!

    Like

  8. greta zegt:

    HERBERT TEXTIEL OOK EEN AANRADER

    Like

  9. Anja zegt:

    Hoi hoi
    Ik mis er nog een……
    http://Www.tricotstoffen.nl
    Net weer langs groothandels geweest….
    Groetjes anja

    Like

Geef een reactie

