Door Het Oog Van De Naald – afl. 1

Voor het eerst sinds kweeniehoelang zat ik echt klaar op de bank om een tvprogramma te gaan kijken: Door Het Oog Van De Naald. En ik was niet teleurgesteld! Voor wie niet weet waar ik het over heb, of als je in een grot woont: Door Het Oog Van De Naald is het nieuwe rtl 4 programma waarin deelnemers een creatieve uitdaging aangaan. We hebben al gebakken en gebloemschikt, en nu gaan we naaien. Hoezee!

Op voorhand hield ik mijn hart een klein beetje vast (ja, euh…. sorry), uit angst voor een iets te truttige uitstraling. Dat had voornamelijk te maken met bovenstaande foto. Ja juist ja, alle duo’s hebben een kleur toebedeeld gekregen. Inmiddels is iemand op de redactie wakker geworden en is de site aangepast, maar een paar weken geleden heetten de duo’s ook nog ‘team geel’, ‘team roze’ etc., en stonden ze steeds alleen maar met z’n tweetjes op de foto. Ik kreeg daar ontzettende jeuk van.  Gelukkig zijn ze nu gezellig met z’n allen in een groepsfoto geplakt en hebben ze gewoon een naam gekregen. Da’s al beter. Nu nog even allemaal gewoon je eigen kleren aan, niet dat truttige color-coordinated, en we’re good to go!

De deelnemers
Vijftig minuten is erg kort om tien duo’s te leren kennen. Nog niet iedereen is uitgebreid in beeld geweest, dus we hebben nog niet een compleet overzicht, maar van de kandidaten die wel in beeld zijn geweest heb ik wel een favoriet. Dat zijn, op dit moment, Soufyan en Niek. Technisch zijn ze niet supersterk geloof ik, maar zoals Maik de Boer al zei: ze hebben wel het meeste gevoel voor fashion. Bovendien deed Soufyan de uitspraak van de week, dus hij mag blijven.

Tom en Dominique (met de rode jasjes), ook een duo dat al veel in beeld was deze aflevering, waren, hoe zal ik het zeggen… interessant. In eerste instantie vond ik Tom niet zo charmant overkomen toen hij zijn medekandidaat ‘dik’ noemde  (wat ze niet is). Vervolgens deed hij uitspraken als “Vind jij deze stof mooi ? Als we hierop worden afgerekend is het jouw schuld, want ik vind het echt niet mooi.”  en “Ik hoop dat iedereen faalt.” Niet erg sympathiek he? Toch moest ik later in de aflevering ook weer erg om ze lachen.

Petra en Frank (rechts) gingen er uit (dat zagen we al aankomen met z’n allen). Ik vond het voor haar wel rot, maar ja, dan moet je je maar niet samen met een prutser opgeven. op dit moment zijn Annicke en Marloes (‘team aubergine’ zeg maar…) volgens mij het sterkste team. Het is jammer dat er geen foto’s van de creaties online staan, maar zij maakten het vest met de piping en het jurkje (die vond ik zelf het mooist) waarvan Maik zei “Leuk jurkje, maar ik heb echt helemaal niks met die strik. Maar het jurkje is heel goed. Sexy, kort, knipoog naar Barbie, echt volgens de opdracht. ” Die ‘keyhole’ halslijn vond ik super.

Tom en Dominique

Petra en Frank

De patronen

Alle patronen komen van de KnipMode. Tja, wat zal ik ervan zeggen? Als je al wat langer meeleest, weet je dat ik daar nooit, maar dan ook nooit, wat uit maak. Ik heb geen zin om dat allemaal over te nemen van zo’n raderblad, dat ten eerste. Toen ik pas begon met naaien, heb ik er wel dingen uit gemaakt, maar ik ben nooit wild geweest van de pasvorm. Ook zijn de patronen getekend zonder naadtoeslag (warum? warum?), zodat je die zelf nog effe lekker kan staan toevoegen. Ik broed op een pamflet voor toevoeging van naadtoeslagen, dus daar ga ik binnenkort eens een pleidooi voor houden. Maar dat terzijde. Nog even terug naar de Knip. Het viel me op dat bijna alle jurkjes een ‘zakje’ (zoals Nelleke dat noemde) hadden bij de billen. Nu is het vast niet eerlijk om te zeggen dat dit enkel aan het patroon te wijten is – er is immers niemand die precies in een standaardmaat past. Maar het is wel opvallend dat de problemen met pasvorm zich allemaal op dezelfde plek voordeden. Niet echt een goed visitekaartje van de Knip. De hoodie vond ik trouwens een leuk patroon.

Kritiek

Oordelend naar de reacties op social media zijn de meesten enthousiast, al zien echte naailiefhebbers liever nog meer van de technische kant.  Ik ben zelf juist blij dat het niet al te technisch was. Ik vond het eigenlijk precies goed. Een uitleg over het verschil tussen een gewone en een blinde rits is in principe voldoende. Om een dergelijk programma interessant te houden voor een groot publiek gaat het in de eerste plaats over emoties, en vermoedelijk in de tweede plaats over fashion. Daarna pas over naaien. Want laten we eerlijk zijn: een jurkje kan nog zo mooi gemaakt zijn, maar als het een jurkje ‘voor de moeder van de bruid’ is, zal het nooit de Barbie-opdracht winnen. Het betreffende jurkje is overigens wel goed terecht gekomen. Kijk maar.

Maar dan blijft de vraag: wat doe je als je vragen hebt over technische aspecten van het naaien (naar aanleiding van de uitzending)? Op de facebookpagina van Bernina zag ik een verwijzing naar hun e-book over ritsen inzetten en ritsvoetjes. Leuk geprobeerd, maar dat beantwoordt niet de vragen die men heeft over de bobbelige ritsen…

Conclusie?

Ik vind het gewoon leuk! Een gezellig programma waar je heerlijk onderuitgezakt naar kan zitten kijken, terwijl je lekker kritisch meejureert over het eindresultaat. Lekker!

En ik vond het ook allemaal leuke mensen trouwens (kanttekeningetje bij Tom), maar dat moet ook wel. Want alle mensen die ik ken die naaien, zijn leuke mensen. Sorry, maar dat is gewoon zo, en daar moeten we ook eerlijk over zijn.

Wat vind jij? Je hebt toch wel gekeken? Heb je al een favoriet duo? En wat was je favoriete creatie van aflevering 1?

Dit bericht werd geplaatst in door het oog van de naald, just talk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Door Het Oog Van De Naald – afl. 1

  1. Esther zegt:

    Ik, als niet naaister, heb ook gekeken en vond het super leuk! Vooral de verschillende persoonlijkheden😃. En ik vond de hoody die gewonnen heeft super gaaf!
    Leuk geschreven weer Rachel!

    Like

  2. IngeMaakt zegt:

    Ik heb met een schuin oog gekeken (tijdens het typen van een blogpost), en ik moet zeggen dat ik de Engelse versie leuker vindt. Ik snap het idee achter de duo’s niet zo en maik de boer steekt natuurlijk vrij schril af bij Patrick 😉
    Verder vond ik het ook bijzonder dat er zoveel nadruk gelegd werd op de slechte pasvorm op de rug. De deelnemers kregen alleen buste, taille en heupmaten en daaraan kan je volgens mij niet goed aflezen hoe de pasvorm aan de onderrug is.
    Maar al met al vind ik het tof dat het op tv is, alleen wat mij betreft nog wel wat dingen voor verbetering vatbaar. Maar he, we moeten ergens beginnen he? 😉

    Like

    • Rachel zegt:

      Tja, er kan natuurlijk niemand tippen aan Patrick, hihi! Ik heb bewust geen vergelijking gemaakt tussen DHOVDN en GBSB, omdat ik al vermoedde dat ze het heel anders zou zijn. En inderdaad, alle aandacht voor naaien is mooi toch?

      Like

  3. Wendy zegt:

    OMG die rode jassen met die afgewassen broek en afgewassen hemd! Hahaha, als ik die op straat zou zien lopen zou ik zeker lachen en denken: “Oh nee, dat zijn van DIE mensen”… En die salopetten met dat luipaarddetail? Ook een beetje een style-clash… Maar het programma op zich lijkt me wel leuk, ik wou dat er hier zoiets op tv was… Helaas…

    Like

    • Rachel zegt:

      Er schijnt wel een Franse versie geweeest te zijn van de GBSB, misschien ku je die terug kijken? (ik ga er vanuit dat jij als Vlaamse goed Frans spreekt, voor mij is het iets te hoog gegrepen…)

      Like

      • Wendy zegt:

        Dat zou misschien wel moeten lukken, hoewel mijn Frans niet zo goed is als ik wel zou willen… Mijn favoriete franse cultuur zijn wel chancons, zoals Vanessa Paradis en Carla Bruni, oh wat hou ik daar van! En gelukkig is er nu de nieuwe reeks van de GBSB op de BBC, dus kan ik mij daar op verlekkeren… Team Patrick!!!

        Like

      • Rachel zegt:

        Lol, team Patrick! ☺️ Hij geeft wel meerwaarde aan het programma he? 😉
        Ik ga het maar opnemen vanavond. Ik ben weg, maar GBSB kan je volgens mij niet online terugkijken. Bij season 2 lukte het mij iig niet…

        Like

  4. Aline zegt:

    Wist je dat as donderdag ook de nieuwe serie Great British Sewing Bee weer begint? Dat is is oorspronkelijke serie en DHOVDN haalt het daar echt niet bij, niet eens een beetje. De sfeer, de humor, de gemoedelijkheid, toch echt wel wat anders dan de NL variant. Dat vond ik de grootste teleurstelling, die techniek dat hoeft niet perse, maar de liefde voor het naaien, de mogelijkheid iets moois te maken, de band die tussen de mensen ontstaat door de gedeelde hobby, en ook de presentator en jury, die zie je wel bij de BBC en vooralsnog weinig bij RTL, toch meer effectbejag. Vooral dat vind ik jammer. Maar gelukkig hebben we de BBC nog, donderdag 21.00 uur 😉 En dit is de eerste aflevering, kan best beter worden.

    Like

    • Rachel zegt:

      Mooi gezegd! inderdaad de liefde voor het naaien, de sfeer en de humor (en laten we Patrick niet vergeten!), maar ik wist al dat dit een heel ander programma zou worden dan GBSB, en heb daarom bewust geen vergelijking gemaakt tussen de programma’s. Mijn standpunt is meer: leuk dat er iets over naaien op tv is, en hopelijk worden meer mensen er enthousiast van. Ik vond het wel oprecht leuk om naar te kijken, en ben benieuwd naar de volgende afleveringen. Ik heb goeie hoop! 😉

      Liked by 1 persoon

      • Aline zegt:

        Als ik de vergelijking met GBSB laat gaan dan is het idd een leuk programma. Ik vond vanavond al een stuk beter dan vorige week en het effectgedoe met de eliminatie, ach dat neem ik dan maar voor lief. Er lopen BNers te paraderen in handwerk, dat vind ik een grote plus 🙂

        Like

      • Rachel zegt:

        Ja klopt! Ik vond afl 2 ook heel leuk. Mijn grootste commentaar is eigenlijk op die verschrikkelijke patronen van de knip…

        Liked by 1 persoon

  5. Ik heb ook gekeken en ik vond het heel leuk. ik ga terug kijken, nu de GBSB ook terug op tv is ga ik niets anders doen dan naaiprogramma’s kijken, misschien moet ik de Franse en de Scandinavische er ook aan toevoegen, het is zweden denk ik ,maar ik ben niet zeker, Finland zou handiger zijn voor mij, dan kan ik mijn basis Fins weer eens opfrissen 🙂

    Like

  6. Pingback: Door het oog van de naald – afl. 3 | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

