Verjaardagsjurk in Nani Iro

Nee, ik was het niet vergeten! De verjaardagsjurk stond bovenaan mijn bloglijstje (al een week of twee…). Maar never mind, wat telt is NU (zeg ik alleen op momenten dat het mij goed uitkomt… Ghegheghe)!

Nani Iro birthday dress

De laatste dag van het jaar is bij ons altijd dubbel feest: het is ook Majli’s verjaardag! 3 jaar geleden werd ze geboren, tegen drie uur in de ochtend. Het was de vreemdste oudjaarsdag ooit, want wij lagen om 21:00 al in bed. Rond twaalf uur werden we even wakker van het vuurwerk en fluisterden we elkaar een gelukkig nieuwjaar toe.

nani iro birthday dress

Toch vind ik oudjaarsdag nu nog gezelliger dan daarvoor. Het is een verwachtingsvolle dag, met oliebollen EN taart. Win-win, toch? Past ook wel bij Majli. Ze houdt van lekker eten…

Nani Iro birthday dress

De stof bestelde ik bij Miss Matatabi en is van de Japanse ontwerper Nani Iro. Het is double gauze, dus twee laagjes stof die aan elkaar vastzitten met kleine steekjes. Dit is echt de zachtste stof die je ooit hebt gevoeld. Heerlijk!

Nani Iro birthday dress
nani iro birthday dress

Als je me via Facebook of Instagram volgt, weet je al dat ik zo dom was om maar een halve meter te bestellen. Het werd dus een hele uitdaging om uit dat kleine lapje nog een jurkje te knippen. Maar het lukte! Vrede op aarde.

nani iro birthday dress
het patroontje vond ik in de Ottobre (3/2011), Ik wilde het altijd al eens maken en gezien mijn stofschaarste leek het me perfect. De strik kon ik langs de zelfkant van de stof leggen, op een randje zonder stippen (smarties volgens Majli – ik zei toch dat ze een lekkerbekje was?).

nani iro birthday dress

nani iro birthday dress

Bij gebrek aan een blinde rits in de juiste kleur, koos ik voor een matchende normale rits. En omdat bij een normale rits het stiksel toch zichtbaar is, leek me dit de uitgelezen kans om de rits eens met de hand in te zetten. In het Engels noemen ze dat heel mooi een hand picked zipper.  Ik deed dit volgens Tasia’s tutorial, en ben superblij met het resultaat. Prachtige kleine steekjes aan weerskanten van de rits, en bovendien supersterk vastgenaaid. I love some good hand stitching op zijn tijd.

Als ze de jurk aan heeft, trekt het wel wat open en is de rits zichtbaar, dus daar moet ik de volgende keer wat beter op letten. Maar dat is mierenneukerij…

nani iro birthday dress

Mevrouw is, na wat opstartproblemen (alleen de roze smarties zijn mooi en de strik heeft uberhaupt geen smarties dus wat doet die eigenlijk op mijn jurk?), toch behoorlijjk in haar nopjes met de jurk. Ze worden steeds kritischer, die meiden. Verschrikkelijk! Ik hoop niet dat ze al te veeleisend gaan worden, want dat is de dag waarop ik stop met naaien voor hen. Bekijk het lekker. Zeg ik nu…

Ik ben eigenlijk wel benieuwd? Wie maakt er nog wel eens iets voor haar kritische / veeleisende kinderen? Hoe pak je dat aan? Of is dat iets dat je gewoon heel snel afleert?

Dit bericht werd geplaatst in dress, finished projects, jurk, kids clothes, kinderkleding, Majli, Ottobre en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Verjaardagsjurk in Nani Iro

  1. Ann zegt:

    Schattig. En die kousen!
    Ik naai ENKEL voor kritische kinderen, en met wisselend succes.
    Ze hoeven alleen maar even te lachen voor de foto, toch? 😉

    Like

    • Rachel zegt:

      Oei, nee toch? Dat lijkt me verschrikkelijk, dat ze sommige dingen alleen voor de foto even aan willen. Hoe houd je de moed erin? Ik zou toch overwegen enkel nog voor mezelf te naaien😁
      O, en de maillot is van Oilily, ik ben er zelf ook helemaal weg van.

      Like

  2. Wendy zegt:

    Ik vind de jurk alleszins een doorslaand succes. De stof is supermooi en de roze paspel geeft er net dat tikkeltje extra aan… Naaien voor kritische kinderen lijkt me bij momenten zeer demotiverend, maar als er niets anders in de kast ligt, hebben ze niet veel keuze, denk ik dan?

    Like

  3. Nat79 zegt:

    Heel leuk jurkje met veel combinatiemogelijkheden. Ik probeer toch wat rekening te houden met wat mijn kinderen graag dragen en niet alleen wat ik zelf mooi vind en dat werkt wel 🙂

    Like

  4. Pingback: Waarom ik naai | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

