Passieproject 2015: inspiratie, kleurkeuze en WEEK 1

Vandaag ga ik iets meer vertellen over de kleurkeuze voor onze nieuwe slaapkamer. De CAL deken, die ik hier al introduceerde, wordt hopelijk het stralende middelpunt van onze kamer, maar met dit palet in mijn achterhoofd kijk ik zo links en rechts ook al wel naar accessoires. Of iets moois voor aan de wand. Ik hou mijn ogen open!


Het mooiste onvertaalbare woord van afgelopen jaar. Wanderlust. 

Voor een slaapkamer kies ik het liefst gedempte kleuren, want in een slaapkamer moet je tot rust kunnen komen. Op zoek naar mooie kleurencombi’s dus. Ik deed dat -obviously- op Pinterest! Ik maakte een nieuw bord Color Palettes, waar ik allerlei mooie paletjes verzamelde. Aanvankelijk ging ik uit van aubergine als basiskleur, maar ik vond het toch te donker. Bovendien wilde ik geen geel en oranje, wat daar kennelijk allebei mooi bij staat. Toen zag ik ineens lavendel voorbij komen en was het liefde op het eerste gezicht.

Lavendel is een romantische kleur, zonder al te opdringerig roze te zijn – ik heb ook nog een man begijp je. Niet dat die veel te vertellen heeft trouwens. Dat bedoel ik overigens letterlijk. Ik vraag hem om zijn mening, maar hij heeft doorgaans weinig op- of aan te merken. Alleen als ie iets echt spuuglelijk vindt hoor ik het. So far so good dus. Ik ga lekker mijn gang en dat vinden wij allebei wel best zo.

Enniewee, ik dwaal af. Het uitkiezen van de wol ging niet over een nacht ijs. Want zo’n prachtig kleurenpaletje laat zich niet zo eenvoudig vertalen in een draadje.  Ik wilde een draad van gemiddelde dikte (naald 4 dus ongeveer), en een natuurlijke vezel. Ik heb een gruwelijke hekel aan synthetisch, dat voelt gewoon niet lekker. Maar: 100% katoen wordt, zeker bij zo’n grote deken, heel zwaar. 100% wol leek me ook niet lekker, omdat ik toch bang ben dat het gaat prikken. Ja, ik weet het, ze zeggen van niet, maar daar ben ik al eens eerder ingetrapt.
Half wol / half katoen moest het dus worden. En een beetje betaalbaar graag, want ik zal ongeveer 45 bollen nodig gaan hebben. Dan zit je zo op 150 a 200 Euro, en dan doe je nog niks geks.

Mijn CALkleuren

Na lang wikken en wegen koos ik de Cotton Merino van Drops (52% wol, 48% katoen). Het voelt heerlijk zacht aan, maar toch ook stevig. Precies goed! Het haakt ook heerlijk (splijt niet!) en wat ik het leuke eraan vindt, is dat de woldraad en de katoendraad apart van elkaar geverfd zijn voordat het tot 1 draad verweven is. Dat geeft een mooie kleurschakering in de draad. Ik wist niet dat ik ooit nog enthousiast zou worden over dingen als kleurdiepte en verfprocessen, maar echt, dit is prachtig. I’m telling ya!

P1260497

Ik bestelde voor de leukigheid ook nog wat bolletjes glittergaren (Miracle, die in de officiele CAL deken ook gebruikt wordt). Dus af en toe komt er een feestrandje tussendoor.

 P1260493Week 1: de granny square in het midden van de deken. 

Stap 1 van de slaapkamer make-over is al in werking getreden: we hebben een nieuwe kast! Een antieke kast die we via Marktplaats kochten en die de vorige eigenaren al mooi met krijtverf beschilderd hadden. Hij komt, schijnbaar, uit Frankrijk. En laat dat nou net het land van de lavendel zijn!

P1260529Sneak peak van de nieuwe kast… Ik ben verliefd!

Dit bericht werd geplaatst in CAL 2015, crocheting, haken, passieproject en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Passieproject 2015: inspiratie, kleurkeuze en WEEK 1

  1. Tryntsje Pieters zegt:

    Wat een mooie kast, prachtig! (Nu wel je zooi er IN bewaren ;)..)…wordt vast een super sprei!

    Like

  2. Tryntsje Pieters zegt:

    Hoe heb je die kast vervoerd??

    Like

  3. Wendy zegt:

    Ambitieus project, die gehaakte sprei, maar een enkele granny square lijkt mij wel haalbaar. Ik ben ooit begonnen aan kleine granny squares maar de helft hangt nog steeds niet aan elkaar… Veel succes! En die nieuwe kast is heel mooi!

    Like

  4. Pingback: Voortgang passieproject: week 1 t/m 9 | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

