Passieproject 2015: CAL beddensprei / slaapkamer make-over

Zoals ik in mijn vorige blog al zei ga ik in 2015 werken aan een speciaal project – ik noem het mijn passieproject. En het leuke is: ik doe dat niet alleen! Ik ga namelijk meedoen aan de Crochet Along (CAL) van 2015. Het idee van een Crochet Along, is dat er elke week een deel van het patroon online komt. op deze manier haak je, samen met honderden (duizenden?) anderen (er zijn ook mannen bij!)  op hetzelfde moment aan hetzelfde project.

De CAL 2014 dekens van Tertia en Jolanda

Ooit begonnen in Amerika en overgewaaid naar Nederland, waar twee enthousiaste dames (Jolanda en Tertia ) begonnen zijn met Nederlandse vertalingen. Dat was een paar jaar geleden. In 2014 werd er een gestreepte deken gehaakt met allerlei verschillende soorten steken. In het Engels noemen ze dat heel mooi een Stitch Sampler. Nu, in 2015, vertalen ze niet alleen meer, maar maken ze het patroon zelf.

De CAL 2015 is wederom een deken, maar dit keer een vierkante. Het wordt als het ware een grote granny square. Ik ben van plan hem zo groot te maken dat ie als sprei op ons bed kan. Duss… dat wordt een aardig jaarprojectje *veegt bij voorbaat al een zweetdruppeltje van het voorhoofd*.

Het nadeel van een grote granny vind ik, is dat hoe langer het project duurt, hoe groter de toeren worden. In het begin ben je vermoedelijk het meest enthousiast, en ga je steeds maar een klein ‘blokje om’. Tegen dat je die deken spuugzat bent, moet je hele enden! Maar mijn gedachte is: mocht ik er echt vroegtijdig de brui aan geven, kan het altijd nog een kussentje worden…

Voorbeelddekens voor de CAL 2015 (ook van Tertia en Jolanda), nog niet af 

Hoewel ik het al maanden overweeg, heb ik pas een paar dagen geleden definitief besloten mee te doen. Hulp bij het besluit kwam van Pinterest (uiteraard!). Je kunt mijn bord Crochet bekijken voor mooie vierkante Stitch Samplers en andere mooie haakwerkjes om bij te kwijlen.
Een andere reden om mee te doen, is dat we onze slaapkamer dit jaar aan willen gaan pakken. Het is een beetje saai (lege muren, wel een grote trouwfoto op de grond) en een ontzettende klerebende een tikje rommelig. We hebben net een nieuwe kast gekocht, die Daniel as we speak uit de auto aan het laden is. En misschien doen we ook nog een leuk kleurtje of een behangetje, maar dat zien we nog wel. Stapje voor stapje. In ieder geval is deze sprei onderdeel van de grote slaapkamer make-over – die dus een jaar gaat duren (Hahaha!).

Ik heb vaker meegedaan met Sew Alongs en Knit Alongs, en dit wordt mijn eerste Crochet Along. Het leuke daarvan vind ik dat je ziet hoe uniek elk project is. Je gebruikt hetzelfde patroon, maar door het verschil in garen en kleurkeuze zal geeneen deken hetzelfde worden. Bovendien is het heel inspirerend en motiverend om andermans vorderingen te zien. En ook: wie wordt er niet moe van al die prachtige foto’s met kleurige wolletjes en gehaakt moois?

bron

Enthousiast geworden? De CAL is gisteren (vrijdag 2 jan) van start gegaan. Elke vrijdag komt er een nieuw deel online. Als je mee wilt doen, kun je overwegen om de Facebookgroep te volgen (wat ik doe, maar ik raad het je eigenlijk af. Je tijdlijn wordt OVERSPOELD! Tenzij dat je ding is, doe het dan vooral). Je kunt ook gewoon de blogs van Jolanda of Tertia volgen. Zij plaatsen, behalve in de facebookgroep (waar het door de stroom aan berichten van medehaaksters niet meer terug te vinden is), ook elke week het patroon op hun blog. Heel overzichtelijk. Als je vastloopt of hulp en advies nodig hebt, is de facebookgroep wel weer heel handig.

Volgende keer: mijn inspiratie en kleurkeuze

Dit bericht werd geplaatst in CAL 2015, crocheting, haken, passieproject en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Passieproject 2015: CAL beddensprei / slaapkamer make-over

  1. hobbyzohra zegt:

    Benieuwd naar jouw kleurkeuze, liefs Zohra

    Like

  2. Pingback: Passieproject 2015: inspiratie en kleurkeuze | Maak Het Met Rachel

  3. Pingback: Do It Yourself: haarspeldjesbord | Maak Het Met Rachel

  4. Pingback: Voortgang passieproject: week 1 t/m 9 | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

