DIY: kersthangers + giveaway (gesloten)

DIY kersthanger

Wie houdt er niet van een bontgekleurde kerstboom? O wacht, genoeg mensen waarschijnlijk. Maar dat hindert niet, want wij houden er wel van! We houden ook van een persoonlijke boom, met zelfgemaakte hangers.

Enter de bontgekleurde, zelfgemaakte kersthangers. 🙂

DIY kersthanger

Voor deze DIY heb je nodig:

– (borduur) garen
– kraaltjes
– dun ijzerdraad
– luchtdrogende klei ( ik had hele goedkope van de Action, werkte perfect!)
– koekjesvormpjes
– deegroller
– schaar
– stiften (verf of nagellak kan ook)

DIY kersthanger

1. De kwastjes maak je door het borduurgaren om een pollepel te wikkelen. Het kan ook een stukje karton zijn, maar zorg ervoor dat je er aan het eind nog met een schaar tussen kunt om het los te knippen. De breedte van de pollepel wordt de lengte van je kwastje.
2. Steek een stukje ijzerdraad (ong. 20 cm lang) tussen het garen en de pollepel.

DIY kersthanger1

3. Draai de beide uiteinden van het ijzerdraadje om elkaar heen (ong. 3 cm)
4. Knip aan de andere kant het garen door midden.

DIY kersthanger2

5. Je hebt nu allemaal losse draadjes door het oog van het ijzerdraadje.
6. Bind het geheel vast met een nieuw stukje garen. Laat de uiteinden hiervan hangen en knip op dezelfde lengte af als de kwastjes.

DIY kersthanger

7. Knip de ijzerdraadjes af, er moet nog ong. 3 cm overblijven. Als je dikker ijzerdraad hebt, kun je beter even een tangetje gebruiken. Maar ik had heel dun ijzerdraad, en ben bovendien een verschrikkelijk persoon zonder moraal, dus ik gebruikte gewoon de keukenschaar.
8. Voeg evt. kraaltjes toe

DIY kersthanger

9. Rol de klei uit en stans de vormpjes uit. Met een natte vinger kun je kleine oneffenheden wegwrijven. Let wel: hoe natter de klei, hoe langer hij moet drogen (duh).
Nogmaals: ik had zeer dun ijzerdraad, dus ik rolde het uit tot ong. 4 mm dik. Bij dikker ijzerdraad, maak je de vormpjes beter ook iets dikker.

DIY kersthanger

10. Prik de ijzerdraadjes in de vormpjes. Het werkt het makkelijkst als je het vormpje optilt, dan kun je ‘bijsturen’ als het puntje erdoorheen dreigt te komen. Duw het allemaal een beetje aan, zodat de ijzerdraadjes goed in de klei zitten.

DIY kersthanger

11. Maak met een rietje gaatjes bovenaan de vormpjes. Hier komt straks je lintje door.

DIY kersthanger

12. Laat een nacht drogen. DIY kersthanger

13. Pak je stiften en leef je uit! Ik ben slecht in tekenen ‘uit de vrije hand’, dus heb het zoveel mogelijk bij lijnen en stippen gehouden.

DIY kersthanger

Lintje erdoor en hangen maar. Tadaa!

En dan nu het beste: ik geef een setje weg! Gewoon zomaar, voor de leuk. Als je kans wilt maken om te winnen, laat dan hieronder een reactie achter en vertel hoe jij je kerstboom het liefst versiert. Maandagavond loot ik een winnaar!

DIY kersthangers

 

UPDATE: De giveaway is gesloten

Dit bericht werd geplaatst in DIY en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op DIY: kersthangers + giveaway (gesloten)

  1. Erika zegt:

    Wow! Super creatief! Ik heb vorig jaar kersthangers genaaid van leuke stippelstof. Dit is ook nog leuk om met kinderen te doen.

    Like

  2. Annemiek zegt:

    Hoi hoi Rachel,
    Oh, wat leuk, en zo fleurig!
    Wat jij met de koekjesvormpjes in klei hebt gedaan, deed ik met papier. Rode engeltjes hangen nu met een klein zilveren sterretjes-rokje te schitteren in mijn piepkleine ‘boompje’.
    En bruine sterren met gouden glitters hangen er ook nog bij. Natuurlijk! Een ster en een engel horen toch bij elkaar?
    Gelukkig kerstfeest iedereen!

    Like

  3. Maud zegt:

    Super leuk! Hier ook een boom met veel kleur, bellen en geen kerststallen 🙂

    Like

  4. Thinga Bouwens zegt:

    HI Rachel,

    Je weet dat ik al helemaal FAN van je ben! Ik zou mijn kerstboom helemaal versieren met goud en bronze balletjes! En net nog kitscherige roze kerstballen gehaald met wit kant! Fantastisch! Dus lekker kleurrijk en kitscherig!

    Hoop dat ik kans maak op jouw prachtige kersthangers.

    Groetjes,

    Thinga

    Like

  5. Sari you know Who... zegt:

    Wat een schattige hangertjes!
    Ik zou heel graag dit setje willen winnen, omdat mijn boompje (ook een echte Normann net als jij (misschien maak ik dan meer kans)) wel wat meer schmok (ik weet niet hoe je dat woord schrijft, maar hij weet vast wel wat ik bedoel) kan gebruiken.
    Veel liefs en kusjes (misschien nog met kans?) van Sari.

    Like

  6. Lydia zegt:

    Heel leuk idee. Win ik ze niet, ga ik t zelf proberen. Wat heb je duidelijke omschrijvingen!

    Like

  7. Tryntsje Pieters zegt:

    Kan ik nog meedoen?? Hihi…onze boom is dit jaar ook een ratjetoe, en zonder echte ballen (dreumesproof)….dus hoe meer kleuren, hoe meer vreugd! En ik ben eerlijk, ik geloof dat ik geen DIY maar DIR versieringen nodig heb (Do It Rachel :)….) xxxx

    Like

  8. Pingback: Winnaar Giveaway! | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

