Mijn eerste zelfgbreide trui , whoohoo!

P1260081
Mijn man zegt regelmatig dat ik het mezelf onnodig moeilijk maak. What can I say?  Hij heeft gelijk. En in meer wegen dan hij zelf maar kan bevroeden. Ik hou gewoon niet van makkelijk. Tenminste, niet van makkelijke projecten en makkelijke oplossingen.  Wel van een makkelijk leven.

P1260066

Dus toen ik ruim een jaar geleden begon met het zoeken naar geschikte patronen voor mijn eerste grote project, leek het gros van de beginnersprojecten mij veel te saai. Alleen maar tricotsteek gaat immers gauw vervelen, nietwaar? Een klein beetje kleurwerk erin zou het al een beetje upspicen, dacht ik. En dan een bottom-up constructie zodat je aan het eind niet alles nog aan elkaar hoeft te naaien? Perfectemundo!

P1260053

Ik koos voor de Hiro Sweater van Julia Farewell Clay, en dit is de foto die me overtuigde. Dat is meteen ook een van de leukste dingen aan Ravelry; je kunt er niet meteen alle patronen vinden die je ooit zou willen zoeken, maar je ziet ook wat anderen met het patroon hebben gemaakt. Super inspirerend! Maar ik waarschuw je: als je eenmaal door het Ravelry-konijnenhol gaat is er geen weg meer terug. You’ll want to stay there. 

P1260086

Ik weet niet precies hoe lang ik erover gedaan heb, maar ik weet nog dat ik hem eigenlijk af wilde maken voor de kerst. Dat lukte natuurlijk voor geen meter. Uiteindelijk was hij ergens eind januari af.  Alsnog best een indrukwekkende prestatie, dankuwel.

P1260045

De bottom-up constructie werkt als volgt: Eerst brei je het lijf, beginnend bij de zoom en eindigend onder de oksels. Het is gebreid op rondbreinaalden, dus geen zijnaad. De steken zet je over op een restje draad of een reservenaald, zodat de steken ‘levend’ blijven. Dan brei je beide mouwen (ook in het rond, ik deed ze tegelijkertijd met twee rondbreinaalden), ook tot de oksels, en dan zet je de hele mikmak bij elkaar op een lange rondbreinaald en begin je met de pas. Ik beloof je dat het makkelijker is dan het klinkt.

Details:
Patroon: Hiro ($7)

DROPS lima 0701 petroleum (x10)
DROPS lima 4377 donkerpaars (x1)
DROPS lima 0707 roest (x1)
DROPS lima 6235 grijsblauw (x2)

5,-

14 bollen à  2,40 = 33,60

__________________
38,60

P1260102Het kleurwerk is ook makkelijker dan het lijkt, omdat je bij dit patroon steeds maar twee kleuren tegelijk gebruikt. De uitdaging zit hem eerder in de draadspanning. Hoe gelijkmatiger die is bij de verschillende draden, hoe gelijkmatiger de steken. Bij mij zie je best wel verschil in grootte bij de verschillende steken, maar ik kan er niet wakker van liggen. Dat is weer iets voor een volgend project, denk ik dan maar. Een lekker moeilijk project 😉

Daniel is veel makkelijker dan ik ben; hij houdt wel van makkelijke projecten, en van makkelijke oplossingen. Maar hij houdt niet van een makkelijk leven. Hij leeft in de overtuiging dat de moeilijkste weg meestal de beste is. Geen grapje. Op dat soort momenten vind ik dat hij het zichzelf onnodig moeilijk maakt. Maar ja, what can I say? Ik hou van moeilijke mannen.

 

Dit bericht werd geplaatst in breien, finished projects, knitting, personal, voor mezelf, women's clothes en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Mijn eerste zelfgbreide trui , whoohoo!

  1. Wendy zegt:

    Impressionant! Misschien haal ik ook nog eens de breinaalden van onder het stof…

    Like

  2. mooivanmo zegt:

    Prachtig! Klinkt heel makkelijk zo, zonder aan elkaar naaien. Ik heb ook al een tijdje het plan om een trui voor mezelf te breien, wie weet wordt dit hem wel. Heb aan de Sint rondbreinaalden gevraagd, dus het begin is er…

    Like

    • Rachel zegt:

      Ja rondbreinaalden zijn wel echt superhandig inderdaad! Ik brei alleen nog maar daarmee. En ook leerde ik mezelf de ‘continental knitting’ techniek voor deze trui (met je draad in je linkerhand). Is even wennen, maar daarna gaat het echt veel sneller. Bovendien is het makkelijk om op twee manieren te kunnen breien als je kleurwerk als dit gaat doen: in elke hand een draad! 😀

      Like

    • Rachel zegt:

      Vraag meteen een de Sint zo’n integraal kliksysteem met alle maten. Dan kun je voorlopig vooruit 😉

      Like

  3. Pingback: Het beste van 2014 | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

