Inspiratie: Moonrise Kingdom

Er zijn van die films waar je heel blij van wordt, toch?  In mijn geval zijn dat niet per se de films waar ik het hardst om moet lachen (ook wel, maar daar kom ik zo op), maar films met een of meerdere van de volgende ingrediënten: kwetsbaarheid, onbezonnenheid, coming-of-age, magische werkelijkheid, humor die een beetje treurig is, andere realiteit, sprookjes(achtig), sferisch, getroubleerde families, vroegwijze kinderen en karakters die zichzelf heel serieus nemen.

Dit weekend keken wij de film Moonrise Kingdom. Het is een film uit 2012, die al een tijd op mijn lijstje stond, en bijna alle ingrediënten bevat die ik hierboven opnoemde. Hoewel de film zich afspeelt in de zomer van 1965, is de werkelijkheid zwaar gestileerd en lijkt het (fictieve) eilandje bijna een soort fantasiewereld te zijn. De beelden zijn heel sferisch, alles in pasteltinten.

Dit is toch een van de beste boomhutten die je ooit hebt gezien?

Kijk even naar dat gele jurkje

Sam en Suzy spreken in een geheime briefwisseling af om samen weg te lopen. Hier ontmoeten ze elkaar. 

Sams scoutingtenue. Het zit ‘m in de mooie details…


Again: dat jurkje!


Geweldige jas! 

De doortastende lezer begrijpt al dat ik graag ook zo’n jurkje wil maken. In eerste instantie voor Isja, maar misschien in het voorjaar voor mezelf. Tilly heeft namelijk net een nieuw patroon gelanceerd, en dat zou perfect zijn voor een Moonrise Kingdom Jurkje: Diezelfde Tilly heeft trouwens vorig jaar een Moonrise Kingdom jas gemaakt. Ik was het vergeten, maar op zoek naar foto’s voor deze blogpost, kwam ik het weer tegen. Toen zei het me niks, maar nu dus wel, haha! Hier te zien! Moonrise Kingdom is kennelijk een goede inspiratiebron 🙂

Ik ga me buigen over een kinderversie van zo’n sixties jurkje (met lange mouwen!), terwijl jullie allemaal deze film gaan kijken. Goed plan toch? Om in de stemming te komen, kijk je hier alvast naar de trailer.

En voor de netflixers: ja, hij staat erop!

Andere films die ik afgelopen maand zag die ik je aan kan raden:
Aanmodderfakker:  draait nog in de bios, dus als je de kans krijgt om erheen te gaan, zeker doen. Deze film was alles wat ik hoopte dat ie zou zijn nadat ik de trailer had gezien. Heeft 3 gouden kalveren gewonnen. Mooie dialogen (“Als jij zo doorgaat word je net zo’n slapgekookt ei als papa” “Zachtgekookt. Je bedoelt zachtgekookt”), maar ook mooie beelden.  Heb hardop gelachen in bijna lege bioscoop. En voortaan zeg ik dus ‘slapgekookt’, dat begrijp je.

Youth in Revolt: Met Michael Sera (je weet wel, van Juno). Heerlijk coming-of-age. Hardop gelachen in mijn eentje op de bank. (ook op Netflix)

Brozer: Heel ander genre. Enig in zijn soort. Een film zonder script, bijna documentaire-achtig. Heb gelachen en gehuild.  Prachtig!

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe films om te kijken, dus kom maar door met de tips! 🙂

Dit bericht werd geplaatst in films en series, indie pattern company, inspiratie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Inspiratie: Moonrise Kingdom

  1. Wendy zegt:

    Voor een super coming-of-age film:
    The perks of being a wallflower
    Kings of Summer (vooral die laatste)
    En natuurlijk, buiten categorie: Into the wild – inspirerend!

    Like

  2. Pingback: Winterjas inspiratie | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

