Boeken die mijn leven veranderden: Je moet dansen op mijn graf

Om te begrijpen waarom dit boek zoveel invloed op me heeft gehad, moet ik je eerst wat vertellen over mijn jeugd en opvoeding. Ik ben opgegroeid in een traditioneel christelijk gezin. Niet met lange rokken en zwarte kousen – mijn moeder is best hip en heeft bijvoorbeeld kort haar, maar wel elke zondag naar de kerk (twee keer!), bidden  voor het eten, voorlezen uit de kinderbijbel, woensdagmiddag bijbelclub… ik kan nog wel even doorgaan, maar you get the idea.

Bij die opvoeding hoort natuurlijk een bepaald wereldbeeld, en ook een bepaald oordeel met betrekking tot zo’n beetje alles wat met seks te maken had (zoenscènes werden weggezapt). En hoewel er niet veel over gesproken werd, was het wel duidelijk hoe er over homoseksualiteit gedacht werd. De kreet ‘Sodom en Gomorra’ klinkt misschien bekend?

Hoe dan ook, dat is de setting waarin ik als 15-jarig meisje voor het eerst dit boek las. Toen ik eraan begon, had ik geen idee van de homoseksuele geaardheid van de twee hoofdpersonen. Ik las in die periode veel, en ik vond in principe elke ontluikende seksualiteit (incl. die van mezelf), mateloos boeiend. De subtiliteit en de vanzelfsprekendheid waarmee homoseksualiteit een thema is in dit boek, heeft me voor het eerst laten zien dat homo zijn ook normaal is. Dat is de verdienste van de schrijver; het centrale conflict in het boek heeft niets te maken met de homoseksualiteit van de twee, maar met hun botsende karakters. Er wordt in het boek helemaal geen punt gemaakt van het feit dat ze gay zijn. Er is niemand bang om uit de kast te komen, er is niemand die hoopt dat het ‘allemaal wel zal overwaaien’, er is niemand die aan het eind van het boek toch hetero blijkt te zijn. De liefdesrelatie die Barry en Hal met elkaar hebben, heeft dezelfde waarde als elke andere liefdesrelatie. En daar begon ik, zonder het uit te spreken, misschien wel voor het eerst los te komen van mijn ouders.
Het heeft nog jaren geduurd voordat ik echt het gevoel had los te zijn – ben je dat eigenlijk ooit echt?-, maar dat is iets voor een andere keer, misschien.

Je moet dansen op mijn grafZo lees ik: met thee en pure chocola. Zo kijk ik ook films. Zo brei ik. Zo naai ik.
This is how I roll…

Ik heb het boek toentertijd 5 keer gelezen (geleend uit de bieb), en ik realiseer me dat mijn moeder dit toch niet ontgaan kan zijn. Misschien wist ze niet wat voor boek het was – hoewel de cover toch weinig te vragen over laat, of liet ze het oogluikend toe, in de wetenschap dat iedereen recht heeft op zijn eigen ontwikkeling. Of misschien onderschatte ze de impact van een goed boek, dat kan ook nog.

Toen ik volwassen was kocht ik het boek zelf (tweedehands, want ik was intussen gehecht geraakt aan de toenmalige cover), en las ik het nog eens. En ja, het was nog steeds fantastisch.

Zijn er boeken die jij meerdere keren gelezen hebt, of ben ik de enige met die afwijking?

Dit bericht werd geplaatst in Boeken, personal en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Boeken die mijn leven veranderden: Je moet dansen op mijn graf

  1. Wendy zegt:

    Ik denk dat ik dit boek ooit ook gelezen heb, maar kan het mij blijkbaar niet meer herinneren. Wat fijn dat je dit ook op je blog post! En ja, chocolade en thee, een betere combo bestaat er niet…

    Like

    • Rachel zegt:

      Het heeft op jou dus niet zoveel indruk gemaakt als op mij, haha! logisch misschien. Leuk dat je het leuk vind, deze post. Ik weet nog niet of het een terugkerende rubriek wordt, eens zien of ik nog wat boeken kan bedenken 😉

      Like

  2. Maaike zegt:

    Nou zus, iemand anders tipte mij dat ik deze blog beslist moest lezen…. Gedaan. Chapeau! Goed verwoord en hilarisch herkenbaar…. En daar ben ik vast de enige in 😉

    Like

Geef een reactie

