Do It Yourself: gymschoentjes

IMG_2468.JPG

Je kent ze wel: die oersaaie gymschoentjes. En iedereen heeft dezelfde.
Ik had wel zin in een experiment, en omdat ze toch nog geen tientje kosten dacht ik: ‘ik waag het erop’. Jep, that’s me, living on the edge!

Ik maakte foto’s onderweg, en maakte een kleine handleiding, voor als je het ook eens wilt proberen. ‘T is heel eenvoudig, echt waar!

IMG_2467.JPG
1. Je heb nodig: een paar gymschoentjes (no shit, Sherlock!), metallic textielverf (in smeerbare vorm), roze textielverf (in poedervorm), kwastje.
2. Knijp wat metallic verf op een wegwerpbordje (of oud schoteltje)
3. Verf voorzichtig alle randjes.

IMG_2466.JPG

4. Bij de tweede schoen begon ik met verven aan de binnenkant, dat werkt makkelijker ontdekte ik
5. Controleer of je alles gehad hebt
6. Paar uurtjes laten drogen (of zolang als aangegeven op de verpakking)

IMG_2465.JPG

7. O, kijk je hebt nog meer nodig! Namelijk: een grote emmer met 6 l handwarm water, een kom met 500 ml warm water, handschoenen, zout, iets om te roeren. Belangrijk: maak de schoenen nat voordat je ze zometeen in de kleurstof doet.
8. Los het zakje kleurpoeder op in de 500 ml warm water
9. Watch the magic – boem!

IMG_2463.JPG

10. Los het zout (2 eetl. bij mij, maar check je verpakking!) op in de 6 liter water. Het zout is belangrijk, omdat dit de poriën van de stof opent, zodat de kleur er straks beter bij kan.
11. Roer de kleuroplossing door de zoutoplossing.
12. Doe de (natte!) schoentjes in het mengsel, en blijf het eerste kwartier steeds regelmatig roeren. Ik offerde er een pollepel voor op. Ja… De offers die ik maak zijn van een onvoorstelbare grootheid.

IMG_2464.JPG
13. Spiek steeds even hoe het eruitziet, omdat je net als ik geen enkele zelfbeheersing hebt.
14. Spoelen, even laten weken, en weer afspoelen (tot het water helder is)
15. Laten drogen

En that’s it, baby!

met wat creativiteit kun je alle kanten op met die gymschoentjes. Misschien een leuk patroontje erop schilderen, of leef je uit met textielstiften. De neus van de schoen zou je ook nog leuk kunnen pimpen met een goede marker. Een leuke tribal of grafisch printje, bedenk het maar.

Is dit iets wat je eens wil gaan proberen? En, hoe gaan ze eruit zien, die droomgympies van jouw zoon of dochter?

Dit bericht werd geplaatst in DIY, finished projects en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

