Gemaakt: beginnersrokje

Miette wikkelrok

Er is iets groens gaande bij mij. Het is al een paar maanden sluimerend aan de gang, maar pas deze week realiseerde ik het me opeens: ik grijp steeds weer naar groen! groene wol, groene stofjes, groene nagellak en groene decoraties in huis. Nou goed, dat zal wel weer overwaaien voordat mijn man groen gaat zien.

Miette wikkelrok

Waar ik het over wilde hebben is deze fantastische outfit. (Ja, immer bescheiden. Dat ben ik.) De rok maakte ik met het Miette patroon van Tilly and the Buttons. Het patroon is eigenlijk speciaal geschikt voor beginners, omdat er geen rits of knopen aan te pas komen. Maar hee, wat houdt me tegen om het toch te maken, nietwaar?

miette-technical-illustrationsIk zocht op de lapjesmarkt een groene effen stof (met dit patroon en exact deze tint in mijn hoofd). En toen ik teneinde raad was vond ik wat ik zocht. De stof is een viscose met een klein beetje stretch. Ik naaide al eens eerder met viscose (deze zomerse maxirok), en was zo tevreden over het materiaal en het draagcomfort dat ik het graag weer wilde gebruiken. Deze stof is wel wat dikker dan die ik gebruikte voor de maxirok.

Miette wikkelrok

Tilly raadt het gebruik van dikkere stoffen eigenlijk af voor dit rokje (ik snap wel waarom: die vallen vaak minder mooi, of staan juist stijf wijduit), maar de val van deze stof blijft ondanks de dikte wel heel mooi (hij is heel soepel), dus ik waagde het erop. Het resultaat is beter dan ik had verwacht!

Miette wikkelrokKijk, dit bedoel ik! Hij schwoesjt zo lekker!
(ik weet dat dit geen woord is, maar ik weet ook dat jullie
heus allemaal begrijpen wat ik bedoel. Oui, non?)

Miette wikkelrok
En dan is er ook nog een strik! What’s not to love? 

Miette wikkelrok

De zakken zijn optioneel (en dus koos ik ze, duh!) en ik voerde ze met deze fantastische stof. Jaren geleden eens gekocht, maar eigenlijk iets te zoet voor mijn smaak. Als ik dit stofje zie moet ik altijd aan een liedje uit mijn kindertijd denken: ‘de seizoenen komen altijd weer en de bonte paardjes gaan op en neer…’
Raise your hand als je ook opgevoed bent met Elly & Rikkert (iemand?). Sommige liedjes zing ik nu voor mijn eigen kinderen. Dat zal het sentiment wel zijn.

Miette wikkelrok

Ik maakte deze rok al een aantal maanden geleden, ter voorbereiding op het workshopseizoen. Ik overwoog een workshop te geven met dit patroon, maar moest natuurlijk wel eerst even zelf het patroon uittesten… Nou, die is goedgekeurd hoor! De eerste Miette workshop is al ingepland. 🙂

Miette wikkelrok

Waarom staat dat rokje dan nu pas op de blog, vraagt u? Aaah, het bekende probleem: ik had niets voor erbij. Maar echt. Toen ik dit rokje paste merkte ik op dat zwart er eigenlijk het mooist bij stond. En iets dat vrij strak is, en ingestopt – ik vraag me af of daar ook een meer volwassen term voor is? Maar ik heb eigenlijk niet echt zwart in mijn kast. Niet eens zwarte schoenen! Die pumps op de foto leende ik even van mijn moeder. Dus moest er wat nieuws gemaakt worden. Yooooo!

En laat er nu net een mooi patroontje op mijn wishlist staan zeg! De Nettie bodysuit van Closet Case. Ik maakte de versie met de hoge rug en de scoop neck. Erg basic, maar das ook wel s fijn! De lage rug vind ik ook erg mooi, maar ik ben een koukleum, dus dat is ongeschikt voor mij in de winter. Zelfde voor de driekwart mouwen. Te koud!

Miette wikkelrokHet ensemble. Ik gebruikte voor het kruisstukje een zwarte stof met gekleurde sterretjes, dat leek me nou wel geinig. Alleen mijn minimalistische drukknoopjes pasten niet door alle lagen stof heen, dus heb ik deze blauwe er maar ingejast. Geen ster meer te bekennen, maar ach. Niemand die het ziet.

Miette wikkelrokDit ben ik, met mijn zelfvoldane blik.
Ik heb deze kleren zelfgemaakt yo! Wat doe jij met je leven? 

*** Wil je dit rokje leren maken, onder mijn bezielende begeleiding? Er zijn nog enkele plekjes beschikbaar voor de workshop op 29 november. Hier meer info over de workshop.

Dit bericht werd geplaatst in finished projects, gemaakt, indie pattern company, voor mezelf, women's clothes en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Gemaakt: beginnersrokje

  1. Aline zegt:

    Helemaal leuk, het rokje. En dat smaragdgroen, prachtig gewoon, idd heel mooi met zwart. Viscose is een zaligheid om te dragen, ik moet nog op zoek naar mooie effen versies voor mijzelf, maar ik moet eerst ruimte creëren in de kast van mijzelf. Komt nog. 😉
    En hand in de lucht (ik zag een kuikentje…)

    Like

  2. Wendy zegt:

    Heel mooi dat rokje, die kleur is iets wat helemaal in mijn kleurensmaak valt ook! Nice! Veel plezier op de workshop, wat zou ik dat graag eens doen, maar hier in de buurt is dat niet te vinden… 😦

    Like

  3. Kathleen zegt:

    Heel mooi, zowel het rokje als de bodysuit. Naar die workshop kom ik niet, maar als je een workshop Belladone doet, count me in. Ik heb vandaag net m’n allereerste jurk ever afgewerkt.
    die schoenen van je moeder zijn trouwens ook leuk!
    groetjes!

    Like

  4. Pingback: Waarom ik naai | Maak Het Met Rachel

  5. Pingback: Tilly and The Buttons + Give-away! | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

