Op Stoffenjacht – de serie

Spannende titel hè? Vooral ‘de serie’ moet je eigenlijk met een zware stem lezen. Op stoffenjacht – de serie. Dan krijg je meteen een lekkere thriller associatie. In mijn hoofd zie ik er ook een mistig plaatje bij. Voor extra spannende schijtlaarsmomenten. Hehehe!

In werkelijkheid ben ik dus echt een enorme schijterd. Ik durf bijvoorbeeld niet eens met mijn blote handen een kikkertje op te pakken dat waarschijnlijk per ongeluk naar binnen glipte en daardoor de hele nacht in onze woonkamer heeft doorgebracht (ja, zielig he? Maar ik schrok wel toen ik hem zag zitten de volgende ochtend). Ik probeerde mijn kinderen nog te verleiden (“wie wil hem buiten zetten? Geen ruzie maken!”), maar toen die ook niet toehapten, heb ik voorzichtig met een doekje de kikker opgepakt en buiten gezet. Trouwens een hele opgave omdat ie steeds wegsprong. Ja, ik weet het. Ik dwaal af.

10733908_868816853162379_749453324989570331_o

Stoffenjacht is serious business. Je wist het niet, maar nu weet je het. En omdat ik heel behulpzaam ben en ontzettend goed op de hoogte (maar nee, echt!) ga ik jullie een beetje op weg helpen. Dat wil zeggen: ik ga mijn eigen stoffenjachten documenteren. En mijn trofeeën showen natuurlijk hè! Dat spreekt voor zich.

En denk nu niet dat mijn stoffenjachten zich beperken tot de omgeving Utrecht, nee nee! Ik ga daar zelfs hélemaal voor naar Amsterdam (ik zei toch dat het spannend zou worden?) en als het moet de andere kant van Europa. Mijn man weet dit niet, maar als wij een stedentripje doen beperken mijn voorbereidingen zich uitsluitend tot het uitzoeken van hoeveel stoffenwinkels er zijn, waar ze zijn, hoe laat ze open zijn, of er een stoffenmarkt is, evt. hetzelfde voor wolwinkels. En als ik nog tijd over heb breidt mijn research zich uit naar het lokaliseren van evt. textielmusea en vintage winkeltjes.  En na al die jaren heeft hij dat serieus nog niet door. Hij denkt dat het onze sport is om doelloos rond te slenteren en door achterafsteegjes te kuieren (want daar zitten de beste, dat is alvast tip 1!). En dat we dan allemaal toevallig allerlei leuke winkeltjes tegenkomen die ik heel interessant vind… tja, ”dat is de lol van vertrekken zonder plan” zeggen we dan tegen elkaar. Ik weet wel beter. Ha!


Yakhlaf stoffen (Albert Cuyp)

***

Als je niet kunt wachten tot ik mijn documentatie voltooid heb (sowieso…voltooid? As if!), is hier vast een kleine kickstart om je op weg te helpen:

Stoffenwinkels zijn er helaas niet veel, maar bij de enkele die er zijn, kun je waarschijnlijk wel goed slagen. In Montfoort zit ZigZag (Keizerstraat 31, geen website). Het is klein, maar propvol. En daardoor toch vrij goed gesorteerd. Ik kan er altijd wel slagen. In Zeist zit Karo stoffen (http://www.karostoffen.nl/). Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar eerdere cursisten zijn er goed geslaagd.

Op de weekmarkt in IJsselstein staat op vrijdag een stoffenkraam, die behoorlijk oke schijnt te zijn. Ook staat er sinds kort een stoffenkraam op de zaterdagmarkt in Nieuwegein. Het is veel lycra en kant (ze is gespecialeerd in lingerie), maar ik heb begrepen dat er steeds meer basisstoffen bij gaan komen. Ik hou het in de gaten okee? Voor jullie, okee? 🙂

Verder is er elke zaterdagochtend lapjesmarkt in Utrecht Centrum (Breedstraat, 9:00 – 13:00). Als je er nog nooit geweest bent, kan het aanbod een beetje overweldigend zijn. Een hele straat met alleen maar stoffenkramen. Neem dus echt de tijd om even rond te kijken. Als je twijfelt of een stof geschikt is, vraag het dan aan de marktkooplui.. Dat geldt natuurlijk ook voor de mensen in bovengenoemde winkels.

Online zijn de opties uiteraard ook talloos. Ik heb er inmiddels een hele blog aan gewijd.

***

Langzamerhand komen alle bovenstaande kramen en winkels (en meer!) uitgebreid aan de orde. Als je alvast leuke tips voor me hebt hou ik me van harte aanbevolen. Wat zijn jouw favoriete adresjes? En heb je ervaring met een van bovenstaande winkels of kramen? Tell me more!

Reeds gepubliceerd in deze serie:

Op Stoffenjacht – Lapjesmarkt Utrecht

Op stoffenjacht – De mooiste online kerststofjes

Online stoffenjacht – De beste Nederlandse webwinkels

Online stoffenjacht – Bestellen in het buitenland

Dit bericht werd geplaatst in Op stoffenjacht, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Op Stoffenjacht – de serie

  1. Cerès zegt:

    Hoi Rachel,
    Bij karo in Zeist kun je beter geen stoffen halen. De service is er erg onvriendelijk en de stoffen zijn van slechte kwaliteit. Ik heb er ook veel klachten van medenaaisters over gehoord.
    Ik had een lap gekocht en na het wassen was hij dun, vaal en heel erg gekrompen. Ik ben er mee terug gegaan en er werd me verteld dat ik de lap maar ‘ even moet strijken, meisje’!!!!! Geen karo meer voor mij!

    Like

  2. nobutterfly zegt:

    Een aanrader daarentegen zijn georgette.be, mooie en betaalbare ecologische stoffen en mondepot.be stoffen van bekende kledingmerken. Beide hebben een erg goede service en snelle levering. Je kan ze ook op stoffenbeurzen enzo tegenkomen. Twee toffe madammen.

    Like

  3. Pingback: Op Stoffenjacht – lapjesmarkt Utrecht | Maak Het Met Rachel

  4. Pingback: Op stoffenjacht: de mooiste online kerststofjes | Maak Het Met Rachel

  5. Pingback: Op Stoffenjacht – lapjesmarkt Utrecht | Maak Het Met Rachel

  6. Pingback: Online stof kopen: de beste Nederlandse webwinkels | Maak Het Met Rachel

  7. Pingback: Online stoffenjacht: bestellen in het buitenland | Maak Het Met Rachel

  8. Pingback: Op stoffenjacht: Stoffenwinkel in Montfoort | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

