Jamie or the things I want in a jeans

Jamie jeans
Dear people of the world…I have made myself a pair of jeans! Prepare for an overload of butt pictures, LOL.

I used the Jamie Jeans pattern from Named. I bought it when it was on sale last Christmas, but postponed making it because of a change in eating habits. I lost some weight (unintentionally), and only wanted to get started on this project once my weight was stable again.

Langenoten… ik heb een spijkerbroek voor mezelf gemaakt! Bereid u voor op een overload aan kontfoto’s, LOL.

Ik gebruikte het Jamie Jeans patroon van Named. Ik kocht het al tijdens de sale in de kerstvakantie, maar stelde het maken ervan uit vanwege mijn nieuwe eetpatroon. Ik ben een klein beetje afgevallen (onbedoeld), en wilde hier pas aan beginnen als mijn gewicht gestabiliseerd was.

Jamie jeans
I dubbed it my Me-Made-May project, and managed to finish it before the end of the month. It was quite some work though, so I wanted to make something quick and easy to pair it with. I used a Burda pattern I actually used a few times before. One of them was made to pair with my Beignet skirt (blogged here). I omitted the tie, because I wear it open anyway. I don’t like the buttoned up look on me. Guess my face needs room, haha! Ik heb mijn jeans gedoopt tot Me-Made-May- project en het is me nog gelukt ook om het voor het einde van de maand af te krijgen. Het was veel werk, dus toen ik had bedacht dat er ook nog een blousje bij moest komen, zocht ik naar een makkelijk patroon. Ik kwam uit bij een Burda patroon dat ik al een paar keer eerder gebruikte. Een van de versies maakte ik bij mij Beignet rok (hier geblogd). De strik liet ik weg, want ik draag hem toch altijd open. Ik vind die dichtgeknoopte look op een of andere manier niet zo goed bij me staan. Mijn gezicht heeft ruimte nodig, haha!
Jamie jeans
I bought this black starry chiffon on my local fabric market. I paid 2 Euros a meter, only to discover upon cutting the fabric that the print was a bit off in some areas. Luckily I bought 2 meters, so there was plenty of fabric to cut around the goofy parts. Ik kocht de zwarte sterretjes chiffon op de lapjesmarkt in Utrecht. Hij was maar 2 Euro per peter, maar thuis kwam ik erachter dat er een printfout op zat. Gelukkig had ik genoeg om er omheen te knippen.
Jamie jeans
Ok, back to the jeans. The fabric I used is a plum stretch denim. It stretches a lot. Very very a lot. The plus side is that it’s very easy to fit. I cut a straight size 38 and the only alteration I made was to heighten the crotch seam. Terug naar de jeans. De stof die ik gebruikte is een pruimkleurige stretch denim. Hij stretcht enorm. Heel erg veel enorm. Het handige daarvan is dat je makkelijk een goede pasvorm hebt. Ik knipte gewoon een maat 38 en de enige aanpassing die ik heb gedaan was het kruis verhogen.
Jamie jeans
What I didn’t take into account was the non-stretchy pocket fabric. I used a black and white cotton gingham from my stash. The pockets are sewn in between the side seam and the front seam. So where my outer fabric stretches around my hips, the pocket fabric does not stretch with it. So sometimes you see a tiny little wrinkle there. Although it provides a very neat finish on the inside, I think next time I will leave one side of the pockets hang loose, to prevent any wrinkles. Waar ik geen rekening mee had gehouden, was de no-stretch voeringstof van de zakken. Ik gebruikte een zwart-witte katoenen ruitje uit mijn voorraad. De zakken zitten vastgenaaid tussen de zijnaad en de middenvoornaad. Dus waar mijn buitenstof een beetje meestretcht rond mijn heupen, stretcht de zak absoluut niets mee. Daardoor heb ik af en toe een rimpeltje bij de middenvoornaad. Hoewel de binnenkant er wel heel mooi afgewerkt uitziet, laat ik de volgende keer een kant van de zak loshangen.
Jamie jeans
Other things I will do differently next time: less stretchy fabric! This fabric is just a bit too stretchy for my taste. I prefer my jeans snug. Not too tight, but tight enough to hold in some of my… flab. These jeans hug my figure but don’t necessarily do something for my figure. Andere dingen die ik de volgende keer anders doe: minder stretch! Deze stof is toch een beetje te stretchy voor mijn smaak. Ik hou van strakke jeans. Niet te strak, maar strak genoeg om, laten we zeggen… e.e.a. binnen te houden. Deze jeans hugt mijn figuur, maar daar blijft het eigenlijk bij. Hij doet niet echt wat voor mijn figuur.
Jamie jeans
Also: pocket placement. As I was scrolling through these pictures I noticed my butt looks flat. I thought I saw it in the mirror, but there’s nothing quite as confronting as seeing your butt on a photograph. It feels a bit strange to discuss how my butt looks on my blog, but it IS the most important thing of a jeans, don’t you agree? So I compared the pocket placement to jeans that look better on me. And by better I mean of course sexier! I think the pockets need to sit lower, about an inch or so. The pockets are currently ending before the lower curvature of the butt, and they might also be a bit too wide-set. So I will definitely be experimenting with pocket placement (and form) on my next pair. Verder: de zakken. Toen ik door de foto’s scrollde viel me op hoe plat mijn kont leek. Ik dacht al wel dat ik dat gezien had in de spiegel, maar er is niets zo confronterend als je kont te zien op een foto. Het is misschien wat vreemd om op mijn blog te praten over hoe mijn kont eruit ziet, maar dat IS tenslotte het belangrijkste van een spijkerbroek, eens? Dus ik vergeleek de plaatsing van de zakken met die van broeken die me beter staan. En met beter bedoel ik natuurlijk sexier. Conclusie: de zakken moeten lager, wel twee a drie centimeter denk ik. De zakken eindigen nu voor de onderste ronding van mijn billen, dat is dus te hoog. Ook staan de zakken nu misschien iets te wijd uit elkaar. Met mijn volgende broek ga ik dus zeker experimenteren met de plaatsing (en vorm) van mijn zakken.
Jamie jeans
If you want to learn more about pocket placement and other things to look for when you make (or buy) the perfect jeans, this post from Grasping for Objectivity is a must read! Als je meer wilt lezen over de plaatsing van de zakken en andere belangrijke zaken waar je op moet letten bij het maken (of kopen) van een jeans, dan is deze post van Grasping for Objectivity een must read!
Jamie jeans
Another thing worth mentioning: one of my legs is twisting a bit, and after a little research, I found out that I probably cut one piece slightly off grain. In jeans making it is very important to cut your fabric perfectly on grain. Off grain fabric causes the twisting of the leg and it can be very annoying. So that’s another thing I learned: I will cut my pieces on a single layer of fabric next time, to make sure everything is on grain. Nog iets dat niet onbenoemd mag blijven: een van de pijpen heeft de neiging een beetje te draaien. Ik heb een klein beetje research gedaan en kwam erachter dat ik een van de patroondelen waarschijnlijk niet exact recht van draad heb geknipt. Bij het maken van jeans is dit superbelangrijk. Als dit niet het geval is, krijg je dus zo’n irritant draaiend been. Volgende keer dus in een enkele laag knippen, zodat alles zeker recht van draad is.
Jamie jeans
Now, it may seem that I’m not happy with my jeans, but I assure you, I am! I’m just not gonna wear it a lot! However, I learned sooo much making my first pair of jeans (and it’s not even that bad! I’m just picky about what I put on), I’m confident my next pair will be better. Het lijkt nu misschien alsof ik niet blij ben met mijn broek, maar ik verzeker je dat ik dat wel ben. Ik ga hem alleen niet zo vaak dragen! In ieder geval: ik heb zooo veel geleerd van het maken van deze broek (en hij is niet eens heel slecht gelukt! Ik ben alleen een beetje een zeikerd), ik heb vertrouwen in een beter volgend exemplaar.
Jamie jeans
I will be making another pair and I will be using the same pattern. I think the pattern is pretty good on its own, and it will probably be easier to adjust things when I use the same pattern. Ik ga NOG een broek maken en ik ga weer hetzelfde patroon gebruiken. Ik denk dat het patroon eigenlijk best goed is, en het lijkt me makkelijker om aanpassingen te doen als ik hetzelfde patroon gebruik.
If you haven’t sewn your own jeans yet, I hope you’re not put off by this story. Learn from it, ladies! I just dove in without doing any research (how typical for me), and ended up with a medium good pair of jeans (I will probably wear it on days I stay home). So go on, make a pair of your own! Anyone? Als je nog nooit een (spijker)broek gemaakt hebt hoop ik niet dat je nu erg van slag bent. Leer ervan, dames! Ik ben er gewoon zo ingedoken, zonder research vooraf (typisch…), en heb toch een medium goeie broek gemaakt (ik draag hem waarschijnlijk op dagen dat ik thuis blijf). Dus hup, ga er ook een maken! Wie o wie?
Dit bericht werd geplaatst in Burda, finished projects, indie pattern company, Named, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Jamie or the things I want in a jeans

  1. nobutterfly zegt:

    Mooi! Zo op foto heb ik de indruk dat je een beetje overdrijft met je negatieve opmerkingen. Kan je de zakken er bijvoorbeeld niet afhalen of alsnog verplaatsen om het goed te krijgen?

    Like

    • rachelinred zegt:

      Het was niet mijn bedoeling al te negatief over te komen, hij is inderdaad niet slecht gelukt. Maar ik ik wil ook eerlijk zijn, en in deze broek voel ik me nu eenmaal niet super. Ik weet dat het beter kan … 😉
      De zakken eraf halen heb ik uiteraard wel overwogen, maar ik zie toch een hoop ‘maren’. Normaal ben ik een heel positief persoon hoor! 🙂
      De stof is vrij soepel en ik ben bang dat je het blijft zijn als ik het lostorn. Bovendien is het lastiger om ze weer netjes erop te naaien nu de broek al helemaal in elkaar zit. De topstitching wordt dan nooit meer zo strak als nu.
      Maar wie weet ga ik het alsnog doen, dan kan ik natuurlijk wel goed kijken hoe ze moeten komen op een nieuwe versie. Hmmm..

      Like

  2. MadebyMeg zegt:

    Wow love them! And thanks for all the info, too!

    Like

  3. Julia zegt:

    Ik vind m in het echt ook heel mooi!!
    Goede achtergrond…. zo in dat tunneltje!! Hi hi!

    Like

  4. Maaike zegt:

    Die platte kont valt wel mee hoor. Super broekje, toch?! Gezellig om te lezen, zo met een heerlijke mok thee wegkruipend op de bank. You made my day 😉

    Like

  5. You’ve done a great job! For a first attempt I think they’re fantastic! I’ll check out your jeans link – who knew there was such science to pocket placement?!

    Like

  6. IngeMaakt zegt:

    Al die kanttekeningen zijn er niet vanaf te zien hoor 😉 wat een mooie broek!! Ik zag het patroon al een aantal keer langskomen en het spreekt me wel aan, die wie weet waag ik me er ook nog wel eens aan… Wat een mooie kleur stof heb je ook gebruikt, lekker vrolijk. Hij staat je ook goed. Ik snap wel dat je al die ‘verbeterpunten’ opnoemt maar die zie je vaak zelf als enige, omdat je weet dat ze er zijn. Ik vind je broek er super geslaagd uitzen!

    Like

    • rachelinred zegt:

      Dank je Inge! Ja, misschien heb je gelijk. Zelf ben je misschien kritischer op wat je hebt gemaakt dan een ander. Ik zie altijd wel verbeterpuntjes 😉

      Like

  7. Ik vind dat ze u wel goed staat hoor. 🙂 En ik zou dat totaal niet durven maken een jeans, al ga ik mij binnenkort wel eens aan de Sunny Pants wagen..

    Like

  8. rachelinred zegt:

    Niet bang zijn! Het valt echt wel mee! De topstitching is wel een beetje tricky, maar als je bang bent dat je een beetje scheef gaat, neem je gewoon draad in dezelfde kleur, ipv contrasterend, dan valt het niet zo op! Ik vond het echt wel goed te doen hoor!

    Like

  9. Pingback: Het beste van 2014 | Maak Het Met Rachel

  10. Pingback: De blouse die drie maanden duurde – en dat meer dan waard was | Maak Het Met Rachel

  11. Toffe jeans! Ik denk ook dat je wat te kritisch bent hoor, ze zien er echt goed uit. Maar ja het gaat er natuurlijk om hoe jij je erin voelt. Ik heb net mijn eerste Gingers gemaakt, en ik ben jaloers op jouw goede pasvorm! Ik heb de Jamie jeans ook, ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.

    Like

  12. 5andravv zegt:

    Joh wat een gave broek! Ehm ik zie nu gelijk hoeveel werk het is en waar ik allemaal op moet letten, toch lijkt het mij een super uitdaging 🙂 *noteert patroon* Thanks!

    Like

Geef een reactie

