Bomberdebomb

Burda Bomber Jacket
Burda Bomber Jacket
Burda Bomber Jacket
You might’ve noticed during the first week of MMM, that I was wearing an awesome bomber jacket in one of the pics. Modest? Moi? We finally managed to do a little photoshoot outside, so I can show you in detail.I used this Burda pattern as a cheaper alternative to the rigel bomber pattern. Also, I prefer the high neckline of this one. Clearly, I omitted the backflap in my version. Wellicht was het je al opgevallen: dat onwijs vette bomberjasje dat ik droeg in de eerste week van MMM. Bescheiden? Moi? We hebben eindelijk wat foto’s kunnen nemen, dus ik laat hem nu in detail zien. Ik gebruikte dit Burda patroon als alternatief voor het Rigel patroon. Ook vind ik de hogere halslijn van deze wat mooier. Zoals je ziet heb ik de achterflap weggelaten voor mijn versie.
Burda 03/2014 #124
The pattern didn’t call for a lining, but I think every proper jacket needs a lining, so I lined it. Let me try to say the word lining a few more times here. Lining, lining, lining!
I know other bloggers had different ways of sewing the lining to their bomber, but I’ll just show you my take on it. It involves a teeny tiny bit of hand sewing, but it will give a clean finish.
Het patroon heeft geen voering, maar ik vind dat elke jas een voering nodig heeft, dus ik voerde de mijne. Wacht, ik probeer nog een paar keer het woord voering te zeggen, ok? Voering, voering, voering!
Ik weet dat andere bloggers op verschillende manieren hun bomber gevoerd hebben, maar ik laat gewoon mijn manier zien. Je moet een heel klein beetje met de hand naaien, maar het resultaat is wel heel strak.
Burda Bomber Jacket Burda bomber jacket
***
This is how I did my lining: (for suckers only)I omitted the facing, and instead just cut 2 entire jackets (one outer fabric, and one lining).Sew the entire outer fabric together (fronts, back and sleeves).Same with the lining, but leave a 20 cm gap at one of the side seams. If you want to do something festive to your lining, like me, or make a loop, this is your moment. No, like this: THIS is your MOOOOMEEENT!!!
***
Zo naaide ik mijn voering: (alleen voor suckers)Ik heb het beleg weggelaten, en in plaats daarvan gewoon twee volledige jassen geknipt (een van de buitenstof en een van de voering).
Naai de volledige buitenjas in elkaar (voor, achter en mouwen). Doe hetzelfde met de voering maar laat in een van de zijnaden een keergat van ong 20 cm. Als je je voering wilt versieren, zoals ik, of een ophanglusje wilt maken, dan is dit je moment.
Burda Bomber Jacket
Baste the zipper in place on your outer fabric.  Then sew the neckband to your outer fabric. Make sure the zipper and neckband align. Then: take your lining fabric, lay on top of you outer fabric (right sides together) and sew the lining fabric to your neckband. Leave 1 inch unsewed at both ends. This way you can get a really neat finish on your zipper ends. Rijg de rits op de buitenstof. Naai de halsboord op de buitenstof. Check of de rits en halsboord goed aansluiten.

Neem je voeringstof, en leg deze bovenop de buitenstof (goed kanten op elkaar) en naai de voeringstof aan de halsboord. Laat 2,5 cm ongenaaid aan beide uiteinden.

Burda Bomber Jacket
Now things are getting interesting. Sew your zipper in place, sandwiched between your outer fabric and lining fabric. Make sure your lining fabric has 0,5 cm (or ¼ inch) more room than your outer fabric. In other words: don’t put the seam allowances on top of each other, but move the lining fabric inwards a bit. This way you’ll have enough room to neatly finish your zipper end. (you can also choose to sew it tight, but then there’s always a little crumbled corner on top of your zipper.) Nu wordt het interessant. Naai eerst de rits vast, gesandwicht tussen de buitenstof en voeringstof. Zorg dat de voeringstof 0,5 cm meer ruimte krijgt. De naadwaarden leg je dus niet op elkaar, maar de voering schuif je iets naar binnen, zodat er genoeg ruimte is om de uiteinden van de rits in weg te werken. (Je kunt ook kiezen om het gewoon strak tegen elkaar aan te naaien, maar dan zie je altijd zo’n opgefrommeld puntje van die rits. Bij mij wordt dat nooit mooi.)
Burda bomber jacket
Clip the corners (only the fabric! Not the zipper ends!) Turn to the right side. Now you’ll see that you zipper has more room and lies flat, instead of angling away towards the upper end. Secure the zipper ends with a few stitches by hand.

Turn the jacket wrong side out again. Pin and sew the waistband sandwiched between the outer fabric and lining fabric. Sew the long end first, then the short ends.Sew the sleevebands, also sandwiched between the outer fabric and lining fabric.Turn the whole thing right side out, through the opening in the lining. Hand stitch the opening closed.

***

Knip de hoeken schuin af (alleen de stof! De uiteinden van de rits blijven lang!) Keer naar de goede kant. Je zult zien dat je rits nu meer ruimte heeft en mooi recht blijft liggen, in plaats van schuin naar boven afbuigt. Zet de ritseinden met een paar kleine steekjes met de hand vast.

Keer weer terug binnenstebuiten. Speld en naai de tailleboord tussen de voering en de buitenstof uit.  Eerst het lange eind, daarna de korte zijden.Naai de mouwboorden ook tussen de buitenstof en voeringstof uit.Keer het hele gebeuren via de opening in de voering weer de goede kant op, en naai de opening met de hand dicht.
***

Burda Bomber Jacket
About the fabric:
I fell in love with the Kelly green sleeve fabric. It feels very soft, almost like velvet. But is in fact a polyester blend. The jungle print is a cotton from John Kaldor.
I lined it with the same Bemberg Rayon as I lined Isja’s spring coat. We’re lining buddies now.
Over de stof:
Ik werd verliefd op de groene stof voor de mouwen. Het voelt zo heerlijk zacht aan, fluweel bijna. Maar het is in feite een polyestermengsel. De jungle stof is een katoen van John Kaldor. De voering is dezelfde Bemberg Rayon als ik gebruikte voor Isja’s voorjaarsjas. We zijn nu voeringvriendjes.
Burda bomber jacket
About the pattern:
the pattern provides welt pockets and raglan sleeves (consisting of 2 separate pattern pieces).The seam in the sleeves don’t really bother me, however, I do think the sleeves are a bit too wide. Ah, well…
Over het patroon:
Het patroon heeft  paspelzakken en raglan mouwen (bestaande uit twee aparte patroondelen).Ik vind de naad in de mouwen niet zo storend, en zou ook niet weten hoe het anders kan. Wel vind ik de mouwen wat aan de wijde kant. Ach…
Burda Bomber Jacket
A bit of a picture overload here, but I just wanted to make sure you would see all the angles and details. I guess that worked out.

PS I had to turn in my machine for maintenance, but I was lucky enough to be handed a machine on loan. Lucky me! They’re my new best friends, the people from my local sewing shop.

Before I went to bring in my machine, I spent an entire moring being grumpy. The mere idea of not being able to sew for 10 days made me very nervous inside (and out!). A bit sad, isnt it? I mean… it happens often enough that I don’t sew for 10 days, but usually that’s by my own choice, not out of necessity. It feels different.

Please tell me I’m not the only one who becomes short of breath from an absent sewing machine.

Een overvloed aan foto’s maar ik wilde even zeker weten dat jullie alle hoeken en details zouden zien. Dat is gelukt denk ik.

PS Ik moest mijn machine wegbrengen voor onderhoud, maar ik kreeg godzijdank een leenmachine mee. Lucky me! Ze zijn mij niewe beste vrienden, daar bij Huissteden, dat snap je wel.

Voordat ik hem wegbracht was ik de hele ochtend chagrijnig. Het idee 10 dagen niet te kunnen naaien, maakte me dus echt onrustig vanbinnen. Ook best triest eigenlijk he? Terwijl ik best vaker 10 dagen niet naai, alleen dan kies ik daar zelf voor, in plaats van noodgedwongen. Op een of andere manier voelt dat toch anders.

Please zeg dat ik niet de enige ben die benauwd wordt van een afwezige naaimachine!

0

Dit bericht werd geplaatst in Burda, finished projects, women's clothes en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Bomberdebomb

  1. Annemiek zegt:

    Je kunt het!!
    De uitleg is heel duidelijk, net zo goed als het naaiwerk, ik krijg bijna zin…..

    Like

  2. Anne zegt:

    Wat een leuke bomber! Mooie stof!
    Zo de voering inzetten in ook mijn favoriet. Vooral de rits er tussen zetten met de voering iets strakker. Zo doe ik dat ook altijd bij jurken. Geeft een net, strak resultaat, met weinig inspanning 😉

    Like

  3. Aline zegt:

    Spaans benauwd krijg ik het, van afwezige machine(s). Bij mijn favoriete dealer zou ik m 6 (!) weken kwijt zijn, dus naar mijn niet-favoriete gebracht en binnen 2 dagen klaar (en 2x zo goedkoop. Tja.)
    Maar goed, de bomber is super, mooi gedaan. Stoer, chique en vrouwelijk, ok combi is dat.

    Like

  4. IngeMaakt zegt:

    Oh wauw, mooi gelukt! En wat een mooie combinatie van stoffen! Ik kan me voorstellen dat je er een beetje naar van wordt, naaimachineloos te zijn. Mijntes moet eigenlijk ook voor een beurtje, maar ik stel het ook steeds uit. Deels uit luiheid, en deels vanwege het vooruitzicht 😦 Nu heb ik bedacht dat ik hem het beste een keer weg kan brengen vlak voor ik op vakantie ga, en m dan erna weer ophalen. Nu nog doen, haha!

    Like

  5. Chloe zegt:

    Thanks for the great finishing details in this post! A bomber jacket may be in my future, and now I have some tips to make it look as good inside as out. Your jacket looks fabulous, and I love the lining reinforcement at the neck, and the hanging loop.

    Like

  6. Wendy zegt:

    Hi Rachel, ik ben net terug van vakantie en heb 200 posts in mijn blogrol en ben dus met de grove borstel aan het oppervlakkig lezen (=titels en titelfoto’s bekijken…) maar voor je bomber wou ik toch even de tijd nemen om te zeggen hoe geweldig ik deze vind! Supercool! Echt Da Bomb!

    Like

  7. Mariëlle Snel zegt:

    Hoi Rachel, kan jij mij vertellen uit welke burda dit patroon komt. Ik zoek zo’n patroon om een pietenpak aal coole piet te maken.
    Gr. Mariëlle

    Like

Geef een reactie

