A dress for Saskia

Simplicity 1755
May I introduce you … (drumroll please) Saskia! She is my sister in law!!  Saskia wanted me to make her a dress for her best friends wedding. Well, I love making special dresses! Mag ik jullie voorstellen aan…(tromgeroffel) Saskia! Ze is mijn schoonzusje!! Saskia wilde een jurk laten maken voor de bruiloft van haar beste vriendin. Kijk! Daar ben ik dol op!
Simplicity 1755
Yes, it has pockets! Bonus!!!
Simplicity 1755
One of the really exciting and fun things about sewing commissioned, is pattern searching. There’s a certain wishlist in the back of my mind, so I can go purposely to work. In this case the wishlist was: not flimsy, but rather a bit sexy (yet not too short). It had to be festive and stylish and sophisticated, AND she needed to be able to dance in it. Preferably a fitted bodice and an elegant skirt. Think: Marilyn Monroe.So with that in mind I found about seven patterns that were up for the job. This one gave me a strong Saskia-feeling (huh?) I didn’t know why at the time, but I just thought she would like it very much. Well, she did! So we chose Simplicity 1755. Een van de leuke dingen van naaien in opdracht, vind ik de zoektocht naar een geschikt patroon. Je hebt een bepaald wensenlijstje in je hoofd en kunt heel doelgericht zoeken. In dit geval was het wensenlijstje als volgt: niet te degelijk, een tikje sexy (maar ook weer niet te kort). Het moest een feestelijke uitstraling hebben, stijlvol zijn,  EN ze moest er goed in kunnen dansen. Bij voorkeur een strak bovenstukje met een zwierige rok. Denk: Marilyn Monroe.Van de zes of zeven geschikte patronen die ik tegenkwam, had ik bij deze echt een Saskia-gevoel. Ik wist niet helemaal waarom (daar kwam ik later achter), maar had een vermoeden dat ze het mooi zou vinden. Check! Het werd dus de Simplicity 1755.
Simplicity 1755Simplicity 1755
I cut a size 6 for the upper bodice, 8 for the waist and 12 for the hips (yeah.. she’s a total pear!). The only other alteration I did, was to lower the front slit by 3 cm. Ik knipte een maat 6 voor het bovenlijfje, 8 voor de taille en 12 voor de heupen (ja… ze is echt een peer!). De enige verdere aanpassing die ik deed, was het splitje voor met 3 cm verlagen.
Simplicity 1755 detailsSimplicity 1755 details
The pattern was great to work with. I read in other reviews that there is something wrong with the instructions to insert the sleeves, but I didn’t have anything to do with that, since this is a sleeveless version (thank you captain obvious!). Also, the instructions for putting on the collar were very clear. Though I ended up with a buttonloop on the wrong side (no biggy, right?) but that was totally my own fault. Note to self: read the instructions before you start pinning and sewing. Don’t just guess which collar goes on which side. Het patroon vond ik heerlijk om mee te werken. Ik las in andere reviews dat er iets niet klopt in de beschrijving van de mouwinzet, maar daar had ik geen last van, want deze heeft geen mouwen (logisch!) Ook de instructies voor het opzetten van de kraag waren eigenlijk heel duidelijk. Ik eindigde wel met het knoopslusje aan de verkeerde kant (niet echt onoverkomelijk toch)?, maar dat was mijn eigen fout. Note to self: altijd eerst even vooruitlezen i.p.v. gokken welke kraag aan welke kant moet.
Simplicity 1755I hope she doesn’t mind I put her boobs in close-up in the internet. But hey… she looks good, right?
In the meanwhile Saskia kindly reminded me why I thought of her when I saw this dress. Her weddingdress had a similar neckline. That’s why! Ondertussen herinnerde Saskia mij er aan hoe het kwam dat ik aan haar dacht bij dit patroon. Haar eigen trouwjurk had een soortgelijke halslijn. Daarom dus!
Simplicity 1755 Simplicity 1755
This girl loves to dance! Here’s proof! That was a great wedding party. I was six months pregnant then, but that couldn’t keep me away from the dance floor. 🙂

Anyway. That’s been a while ago and we were talking about a different wedding.

And there was dancing there as well!

Deze dame is dol op dansen. Hier is het bewijs! Geweldig trouwfeest was dat. Ik was toen zes maanden zwanger, maar niet weg te slaan van de dansvloer. 🙂

Anyway. Dat is al een tijdje geleden en we hadden het eigenlijk over een andere bruiloft.

Maar daar werd ook gedanst!

Dit bericht werd geplaatst in a dress for..., collar, finished projects, review, simplicity, women's clothes en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op A dress for Saskia

  1. Saskia zegt:

    Whoehoe, super leuk! Het perfecte dans jurkje:) En wat ben ik lucky met zo’n schoonzusje! En mijn borsten staan er netjes op hoor:p Ben er nog steeds heel erg blij mee, het jurkje hè! X

    Like

  2. Looks fab! Love the lining too. Nice work!

    Like

  3. Monique zegt:

    Wat een geweldige jurk!

    Like

  4. Wendy zegt:

    Mooie jurk en een leuk patroon! Die plooitjes zien er supernetjes uit! En dat dansfeestje op dat trouwfeest zag er ook plezant uit 😉 !

    Like

  5. Kathleen zegt:

    Mooi! Als ik nog eens een chique jurk nodig hebt, dan bel ik jou!

    Like

  6. IngeMaakt zegt:

    Wauw, die is mooi geworden! Mooie kleur ook, en hij past perfect.

    Like

  7. Pingback: Tiny Pocket Tank times 2 (laat de zomer maar komen!) | Maak Het Met Rachel

Geef een reactie

