The trouble is, you think you have time

I’m actually not very much of a planner. Not that I don’t have plans (I do!), I have too many and I always end up with to-do-lists that are impossible to complete. Eigenlijk ben ik niet echt een planner. Niet dat ik geen plannen heb (genoeg juist!), maar ik heb gewoon geen tijd om al mijn plannen te realiseren. En aan het eind heb ik een to-do-list die onmogelijk af te werken valt.
I can be quite moody (I’m sorry if I disappoint you, but I’d rather be honest with you ), and not being able to finish everything I meant to finish, is definitely a huge trigger to behave like a grumpy old wolf for a while.Not that it does me any good, but that’s why I sew. Instead of therapy, you know. Ik kan best wel humeurig zijn (het spijt me als je nu teleurgesteld bent, maar ik ben nu eenmaal ook graag eerlijk), en het niet af kunnen krijgen van alles wat ik wilde, is absoluut een reden om mijn innerlijke wolf te ontketenen en enige tijd boos te lopen rondgrommen.Niet dat ik daar ook maar iets mee opschiet, maar daarom naai ik ook. In plaats van therapie, weet je wel.
I’ve shown a tremendous amount of empathy for my husband and children, self protection  by deciding to take it easy on the sewing wishlist, and just plan a few projects ahead. I didn’t let myself get distracted by all the shiny new patterns that recently were released, but instead chose to buy a few modern classics (if you may). Also, they’re practical clothes. Bonus!
Here goes.
Uit empathie voor mijn man en kinderen zelfbescherming , heb ik besloten het mezelf niet al te moeilijk te maken en slechts een paar projecten vooruit te plannen. Ik heb me niet laten verleiden door glinsterende nieuwe patronen, maar schafte een aantal moderne klassiekers aan, die ik al heel lang op mijn lijstje had staan. En praktisch zijn bovendien!
Komt ie.
P1210121
The Minoru jacket has been on my sewing wishlist ever since I saw Laurens version.
I bought a water resistant fabric at the Albert Cuyp in Amsterdam. The tiny shiny piece is the wrong side of the fabric, which is coated. I bought the red fleece for the lining, but am kinda on the fence about wether it will be warm enough. Maybe I should buy another lining fabric and use the fleece as an underlining. Does anyone have experience with a winterproof Minoru? Please enlighten me!
De Minoru jas staat al heel lang op mijn naai-verlanglijstje. Laurens versie haalde me over de streep. Ik kocht waterafstotende stof op de Albert Cuyp. Het glimmende stukje is de verkeerde kant van de stof en is gecoat. Ik kocht er rode fleece bij, aanvankelijk om mee te voeren, maar ik weet niet zeker of een laag fleece warm genoeg is, en denk nu dat ik een andere voeringstof ga kopen en de fleece als tussenvoering ga gebruiken. Heeft iemand ervaring met een winterse Minoru? Please tell!
P1210103
The Beignet skirt in a dark grey jeans. De beignet rok in een donkergrijze jeansstof.
droomjurken
There’s also this book, in English it’s called ‘Famous Frocks’. It’s on my shelf for over a year, but I’ve not made anything from it. It’s good enough to just lurk the beautiful pictures and drawings in this book, but I do want to give the Farrah Fawcett dress a try. Has anyone actually made something from this book? Dan is er nog dit boek, Droomjurken, dat al een jaar bij mij op de plank staat. Het is een heerlijk boek om in te bladeren, met 10 iconische jurken van de vorige eeuw. toch lijkt het me ook leuk om er eens echt iets uit te maken. De Farrah Fawcett jurk bijvoorbeeld. Heeft iemand hier uberhaupt al eens iets uit gemaakt?
haute couture boek
Speaking of books… I recently purchased this book, Haute Couture Sewing Techniques (translated).I don’t know if this is available in English, but it has tons of great tips, so I will definitely use a few of these techniques in the near future. Over boeken gesproken… onlangs kocht ik dit boek bij de witte boekhandel. Haute Couture Naaitechnieken. Als je het leuk vindt om de afwerking van je kledingstukken naar een hoger niveau te tillen, is dit boek echt een aanrader.
P1210108
O… right… one more thing. About the honesty comment I made earlier… Yeah… that was a lie. But you knew that already, didn’t you?I already made my beignet, just need to make proper pictures. So it is not actually on my list anymore.I case you think my to-sew-list has decreased to one project… I also want to make a winter coat for Isja. And a few pair of pants for Majli. And a shirt for myself. And a lady skater dress  And all the Thread Theory designs for Daniel. And.. and.. and…

ok, ok, the shiny new patterns ogle me…

 O ja… nog een ding… Die opmerking hierboven, over dat ik graag eerlijk ben… ja… dat was gelogen. Maar dat had ja wel al door, toch?Ik heb mijn beignet rok al af en moet alleen nog fatsoenlijke foto’s maken. Dus die staat al niet meer op mijn lijstje.

Mocht je nu denken dat mijn to-do-lijst zich beperkt tot de Minoru jas… ik wil ook nog een winterjas voor Isja maken. En broekjes voor Majli. En een blouse voor mezelf. En een lady skater dress. En alle Thread Theory patronen voor Daniel.  En.. en.. en..

Ja, ok, de glinsterende nieuwe patronen lonken…

Dit bericht werd geplaatst in plans, sewing books en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op The trouble is, you think you have time

  1. Wendy zegt:

    Veel succes met alle projecten in het vooruitzicht! Als je de Minoru echt winter-proof wilt maken, denk ik dat je toch meer “vulling” zal nodig hebben. Op zijn minst de fleece als tussenvoering, misschien nog beter zo een soort van teddy-beer wol.
    En ik heb het boek van Droomjurken ook, maar heb er nog niets uit gemaakt. Via onderstaande link vind je wel een voorbeeld van iemand die de Jackie-jurk gemaakt heeft:
    http://sieselaajn.blogspot.com.es/2013/08/jackie.html

    Like

    • rachelinred zegt:

      Ja, dat denk ik toch ook Wendy. Ik ga eens uitkijken naar een betere voeringstof of vulling.
      Die jackie is mooi trouwens. Hij past ook mooi, zit goed. Dus dat is bemoedigend wat betreft de kwaliteit van de naaipatronen. Dank je voor de link!

      Like

  2. Anne zegt:

    Wat een leuke blog heb je! Mijn minoru is een beetje winters, maar bij echte kou pak ik een andere jas. Er zit dan ook geen tussenvoering in mijn minoru, alleen een buitenkant die redelijk wind dicht is en een soort fleece laag die aan de binnenkant van de buitenstof zit. Wat ik een nadeel vind is de wijde hals opening, de kraag is wel hoog, maar een sjaal is absoluut nodig.
    Ik wil nu een ‘echte’ winterjas maken en heb een mooie wol gevonden, maar nu twijfel ik of een fleece tussenvoering goed is of een laagje wattine oid beter. Wat denk jij? Ik heb het idee dat fleece de wind beter tegen houdt (wel nodig op de fiets in dit land), maar het moet natuurlijk niet te warm worden.

    Like

    • rachelinred zegt:

      Dank je, Anne! En een goede tip over die halsopening. Ik zou denk ik sowieso wel een sjaal erbij dragen, ik houd niet van een rits tegen mijn kin. Zo’n leuke kraagsjaal ofzo (kan ik weer eens wat breien).
      Ik ben nog niet aan mijn minoru begonnen! maar heb wel een nieuwe voeringstof gekocht. Een soort dubbelgeweven katoen, vrij dik. En dan gebruik ik de fleece, die ook vrij dik is als tussenvoering. Ik hoop er het beste van, we zullen wel zien. Ik heb altijd nog een wollen jas die sowieso ook heel warm is. Die heb ik trouwens niet zelfgemaakt, maar volgens mij heeft ie geen tussenvoering. Het is wel een heel dikke kwaliteit wol. En dan gewoon een katoenen voering. Heerlijk warm.
      Ik kocht trouwens ook wol voor een jasje voor mijn dochter, maar dat is wel een iets dunnere kwaliteit. Met een katoenen poplin voering. Ik vroeg om advies over een evt. Tussenvoering, en de meneer van de stoffenkraam raadde me inderdaad een wattine aan. Ik vind het zelf rotspul en het lijkt me ook zo volumineus. Fleece kun je ook wel dunner vinden en dan blijft het model wel mooi, zonder zo’n Michelin effect. Voor eerdere winterjasjes gebruikte ik ook fleece en heb ze nooit horen klagen over kou… 😉
      O wacht! jij denkt dat het TE warm is met fleece i.t.t. wattine… Hm… Nu weet ik het ook niet meer… LOL!
      Misschien een dunne fleece dan? zo’n goedkoop IKEA dekentje ofzo?

      Like

Geef een reactie

